Jesper Eiby Christoffersen er ny direktør i Clio Online

Digitalt læremiddelforlag solgt: Henter ny direktør i Google

Det primære målepunkt på, om et læremiddel lever op til sit formål, skal være, om eleverne lærer det, de skal - ikke om lærerne er tilfredse med at bruge det. Sådan lyder det fra Clio Onlines nye direktør Jesper Eiby Christoffersen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når det digitale læremiddelforlag Clio Online siden opstarten i 2006 har lavet fokusgrupper og analyser, så har de spurgt lærere til deres oplevelse af at anvende forlagets fagportaler. Nu kommer de  også til at spørge mere ind til elevernes oplevelse.

Der fortæller ny direktør i firmaet Jesper Eiby Christoffersen, der overtager det øverste ansvar, efter de tre stiftere Lasse Guldsborg, Janus Benn Sørensen og Louise Herping Ellegaard har solgt deres andel i firmaet til Bonnier, der siden 2015 har ejet marioteten af firmaet. Jesper Eiby Christoffersen har en fortid i Google.

KL-chef: Der er plads til forbedring i læringsplatformene

"Det tager jeg med derfra: Et hardcore fokus på brugeren af softwaren. Vi må alt andet lige være sat i verden for at gøre børnene klogere. Lærerne spiller selvfølgelig en kæmperolle som dem, der formidler på en engagerende måde, men for mig er det ikke et succeskriterie, at et lærermiddel kun er let at bruge for læreren, hvis det betyder, at man går på kompromis med, at børnene får de værktøjer og færdigheder, vi gerne vil give dem. Det skal være det primære målepunkt. Ikke det eneste, men det primære", siger han til folkeskolen.dk.

Hvordan vil I måle, om børnene bliver klogere?

"Clio har en lang tradition for at samarbejde med forskningsverdenen, og det er blandt andet også gennem det samarbejde, vi skal  forsøge at hjælpe indlæringen for den individuelle elev", fortæller Jesper Eiby Christoffersen.

"Når vi er nærmere et svar på det, bliver det lettere at lave portalforløb, der over et år gør, at ungernes hjerner absorberer viden på bedst mulig måde. Er der evidens for, at  en lærer bedst på  den ene måde og nogle andre den anden måde, så skrædersyr vi vores produkter efter det - samtidig med, at vi naturligvis også tænker i, at produktet skal være så let som muligt for læreren at benytte".

Rapport: Flere kommuner bør gå sammen om indkøb af læremidler

Ikke bange for betaversioner

Med fra Google har den nye direktør også en kultur, hvor det er okay at tage chancer og fejle, og hvor man ikke er bange for at være i udviklingsfase, mens man sikrer sig, at produktet bliver bedst muligt, mener han.

"Gmail var i betaversion i otte år, for hvor skulle vi vide fra, om vi får ret? Vi har jo brug for, at brugerne melder tilbage, om det fungerer. Og det får vi også brug for her, hvor det er lærerne og eleverne, der skal  være medskabere og give inputs på, om produkterne giver værdi til undervisningen", siger han.

Er det ikke svært at undervise med læremidler, der ikke er færdige?

"Det er klart, at man ikke bare kan smide noget på gaden, der slet ikke virker. Der skal være åbenhed om, at vi har lavet det 80 procent færdigt, men at vi har brug for brugernes feedback for at gøre de sidste 20 procent så gode som muligt. Det kan lærerne forhåbentlig også se er bedre, end at vi sidder herinde på forlaget og gætter på, hvad de har brug for".

Jesper Eiby Christoffersen mener, at der stadig er et stort uudnyttet potentiale i digitale læremidler, som han synes stadig i al for høj grad minder om de analoge.

"Hvis man giver alle elever i klassen den samme bog, så er der én elev, der lærer mere end de 24 andre. Digitale læremidler rummer så stort et potentale for at skæddersy platformen til den enkeltes niveau, behov og måde at lære på", siger han.

Iværksætterdrømmen levet til ende

Lasse Guldsborg var med til at stifte Clio Online i 2006, og han har nu valgt at sælge. Han mener, at det gamle setup var nået til vejs ende.

"Vi startede fra et blankt stykke papir til, at  over halvdelen af alle danske lærere i april var logget ind på vores læringsportaler, og vi har vist, vi kan skalere til andre lande. Nu kommer en ny fase, hvor man skal gå fra noget stort til noget større, og det var aldrig det, vi som iværksættere drømte om. Det overlader vi trygt til Bonnier og den nye direktør", siger han og tilføjer, at det nok ikke bliver i forlagsbranchen, det nye iværksættereventyr går hen:

"Det gør mig ondt at se, at branchen de seneste år har fået en struktur, der gør det svært at komme ind på markedet. Både de tekniske og juridiske krav er blevet så høje, at man som mindre firma ikke har en jordisk chance. Samtidig ser vi de store kommunale indkøbsaftaler, der konsolliderer markedet om nogle få, store spillere. Det er synd".