Blog
0   16

Ghettoudspillet set fra jordhøjde

Abonner på nyt om Virkelighedens Vestby i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

En kommentar til regeringens ghettoudspil, direkte fra en fagperson med noget så irrelevant og ubrugeligt som praktisk, jordnær erfaring.

Jeg har i snart 10 år arbejdet på Tovshøjskolen, i udkanten af Gellerupparken. Vi har hos os 98,8 % tosprogede elever, og udover OK-18 har regeringens ghettoudspil været et varmt samtaleemne på lærerværelset. Det udspil er jo fyldt af ideer, og jeg har ikke tid til eller forudsætning for at kommentere på dem alle sammen. Men nogen stykker handler om indsatsen overfor børn fra familier med svage forældreevner, bosiddende i ghettoer, gående på skoler i ghettoområder. Og det ved jeg faktisk en smule om.

Så hold godt fast, for her kommer en kommentar til regeringens ghettoudspil, med særlig interesse for de tosprogede børn fra ressourcesvage familier, direkte fra en fagperson med noget så irrelevant og ubrugeligt som praktisk, jordnær erfaring.

Den korte konklusion er, at der er en ommer. Men vi kan da godt tage tiltagene et af gangen.

Målrettede sprogprøver i 0. klasse, eller ’muligheden for at dumpe 0. klasse, og blive tvunget til at gå om’. Hvis der helt seriøst sidder folkeskolelærere i landets 0. klasser, der ikke har en aktiv interesse i og yder en målrettet indsats for at forbedre deres elevers danskkundskaber, så håber jeg virkeligt ikke de arbejder på ghettoskoler. Børnene bliver ikke bedre af truslen og frygten for at dumpe 0. klasse, og vi lærere taler i forvejen om deres sprogkundskaber. Løbende test behøver ikke være lovtvungne eller formaliserede, se bare på hvor godt det går med de nationale test i matematik og læsning. Vi evaluerer vores elever allerede, det behøver vi ikke skræmme hverken børn eller forældre for at gøre.

Artiklen fortsætter under banneret

I næste uge går vi videre med gennemgangen, for der er desværre lang mere i posen. Så glæd jer til næste uges indlæg, nu med trusler overfor personalet.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
29 andre er allerede tilmeldt
Nyhed: Nyt fagligt netværk

NYHED! Vidste du, at du lige nu læser på Folkeskolens helt nye faglige netværk Dansk som andetsprog?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.