Blog
0   2

Hvad skal undervisning kunne i Robottens tidsalder?

Abonner på nyt om Den fremsynede folkeskole i dit personlige nyhedsbrev.


Denne fortælling starter med en hest. En hest, der blev erstattet af det automatiserede køretøj. Det er også fortællingen om vaskekonen, der blev erstattet af maskinen, vaskemaskinen. Tilbage i nutiden, kan end ikke fotomodellen se sig fri - mange kroppe er nu computeranimerede. Fortællingen handler om jobs, der forsvinder. Men den stopper ikke her: for selvom hesten går og græsser, kan vaskekonen uddanne sig til Social Media Manager og fabriksarbejderen til Cloud Services Engineer.

Velkommen til Bloggen!

Som det fremgår, er dette mit allerførste indlæg her på Folkeskolen.dk. Bloggen kan forhåbentligt være en inspiration til og dialog om, hvordan vi som undervisere kan arbejde fremsynet med vores undervisning i forhold til at inkludere de nye teknologier - og problematikker, der er hører til vores samtid og fremtid.

Artiklen fortsætter under banneret

Dette første indlæg vil jeg benytte til at sætte rammen for det skriveri, man kan forvente sig fra min fjerpen. Det bliver halv-langhåret, men hæng på!

“Det er svært at spå - især om fremtiden”

Denne rammefortælling begynder i en tid, hvor Storm P’s citat har gyldne dage.

Det er en tid, hvor nogle mener, at robotten kommer i morgen. Andre mener, der går lang tid. Nogle mener, at vores jobs forsvinder og vi bliver arbejdsløse hobbyister. Andre mener, at der er tale om en positiv ændring af arbejdsopgaver. Vi står overfor en fremtid (og nutid), der er præget af uforudsigelighed, hyppig transformation og digitalisering. Så, hvilke kvalifikationer er centrale, når vi taler nutidens uddannelse?

Dannelses-genfærdet

Når fremtiden er så svær at spå om og vi kan ikke vide, hvilke jobbeskrivelser der i fremtiden slås op på Jobnet, er det centralt at være i stand til at videreudvikle egne kvalifikationer efter endt uddannelse. Det leder mig til at argumentere for, at vi skal trække det sønderbombede dannelses-begreb op fra skyttegravene og forsøge at lappe det sammen på ny.

Spådomme om fremtidens kvalifikationer findes der mange af. Af disse kvalifikationer, kan jeg udlede begreber som ‘etik’, ‘selvstændighed’ og ‘empati’, der alle relaterer sig til dannelses-begrebet. Vi skal kigge mere på disse begreber i senere indlæg. For nu, vil jeg blot gentage min pointe: dannelsen skal tilbage i uddannelsen. Kombinationen af de to gør et rigtig godt udgangspunkt for, at man som ung kan begå sig i et omskifteligt samfund. Og det er jo i sidste ende det, vores undervisning skal give eleverne.

Nu slutter vores foreløbige rejse ind i fremtiden og dannelsen. Jeg håber, at vi kan fortsætte den sammen og blive skarpe på, hvordan vi skal sammensætte fremtidens (ud)dannelse og undervisning.

Tak fordi du læste med - smid endeligt en kommentar eller tanke.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.503 andre er allerede tilmeldt