Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Forsker: Byg bro til de nye sprog

»Vi tænker sprogfagene sammen«, siger lektor Petra Daryai-Hansen, 
der leder projektet med ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed.

bje@folkeskolen.dk
Start debatten
14. januar 2018, kl. 07:32

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

At tilegne sig fremmedsprog handler om at bygge bro mellem det sprog, man gerne vil lære, og de sprog, man kender i forvejen, for eksempel gennem opmærksomhed på sproglige ligheder og forskelle. Normalt tænker man sprogfagene isoleret. Når man kigger på et skema, så står der engelsk, dansk og fransk og tysk.

Folkeskolen nr. 01 2018

Alle sprog er i spil i tysktimen

»Vi tænker sprogfagene sammen og tager udgangspunkt i flersprogsdidaktik. Både de sprogfag, som udbydes i den danske folkeskole, og de sproglige resurser, som eleverne kommer med. Derfor bliver det et projekt, hvor vi arbejder med en anerkendelse af, at andre sprog er repræsenteret både i klasseværelset og i det danske samfund, hvilket er noget, vi ikke normalt tager højde for i folkeskoleregi«, siger Petra Daryai-Hansen.

Hun og hendes kolleger forsker inden for feltet flersprogsdidaktik. I Danmark tales over 100 forskellige sprog, og denne sproglige rigdom kan ifølge Petra Daryai-Hansen udnyttes langt bedre til at styrke ­sprogindlæringen i uddannelserne. Københavns Universitet og professionshøjskolerne Metropol og UCC har i samarbejde igangsat udviklingsprojektet »Tidligere sprogstart – ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed«. Projektet skal styrke didaktikken i små børns sproglæring for at få det fulde udbytte af den tidlige sprogstart i folkeskolen.

Fra forskningen: Flersprogethed 
- en fordel eller en ulempe, 
når man skal lære sprog?

Petra Daryai-Hansen er lektor i fremmedsprogsdidaktik ved Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet og docent i fremmedsprogsdidaktik på læreruddannelsen på UCC. Projektet er støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal og Københavns Kommune.

Du kan tilmelde dig projektets afsluttende tema-
dage til foråret om tidlig sprogstart i engelsk, fransk, tysk og flersprogsdidaktik på adressen tidligeresprogstart.ku.dk.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Forsker: Byg bro til de nye sprog

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS