Pisa 2015
7   9

Pisa Problemløsning: Jo, nogle computerspil styrker samarbejdet

En klar konklusion i den nye Pisa-undersøgelse af problemløsning i samarbejde er, at elever, der spiller computerspil, klarer testen dårligere. Men det er helt andre elementer af samarbejde, der er på spil i computerspil, end den meget rationelle test måler, fremfører en dansk forsker.

Lektor i spil og læring, ph.d. Thorkild Hanghøj kritiserer, at Pisa-testen kun måler de 15-åriges computerspillevaner med ét spørgsmål, 'spillede du computerspil før eller efter skole i går?'

"De skelner altså ikke mellem de mange forskellige typer af computerspil. Det gjorde man fx i Pisa 2012, hvor vi kunne se, at der var forskel på elevernes læsepræstationer, afhængig af om de spillede singleplayer- eller multiplayer-spil", påpeger Thorkild Hanghøj.

Folkeskolen.dk har bedt hovedforfatteren til den danske udgave af den nye Pisa-rapport, lektor, ph.d. Lena Lindenskov, DPU, om at udtrække tallene for de danske elevers præstation sammenholdt med deres svar om computerspil. De danske elever, der har svaret ja til, at de spillede computerspil dagen før, klarer sig i gennemsnit 18 Pisa-point dårligere i den samarbejdende problemløsningstest. Hvis man korrigerer for  både køn og social baggrund, falde forskellen til -11 point på problemløsningspræstationen. Stadig statistisk signifikant, fortæller Lena Lindenskov.

Testen i samarbejdende problemløsning foregår ved en computer, hvor eleven skal løse nogle opgaver i samarbejde med virtuelle klassekammerater, såkaldte computeragenter, som eleven kan interagere med ved at vælge mellem mulige sætninger i en chatfunktion.

Artiklen fortsætter under banneret

Gensidig afhængighed

"Det skal nok passe, at den type samarbejde, man kan lære i computerspil, ikke gavner i den form for meget kognitiv, rationelt problemløsningsamarbejde, som den her test måler på", medgiver Thorkild Hanghøj, som understreger, at der er meget stor forskel på de forskellige typer af computerspil. Men hans og andres undersøgelser viser, at multi-playercomputerspil   som  Minecraft  og  Torchlight II der anvendes i skolen, kan styrke elevernes samarbejdskompetencer. (rettet 21/11 kl. 21.44, red.)  

"Det handler om identifikation, om at der er noget på spil, man er afhængig af hinanden, og man virkelig investerer noget i hinanden", fremhæver Thorkild Hanghøj.

Men er det ikke tit sådan i de spil, hvor man som hold fx skal 'raide', og én er 'tank' og en anden 'healer', at rollerne ligger så fast, at man sparer en del af de diskussioner, man har i et gruppearbejde?

"Jo, det kan godt ske, at mange af de spil mere er cooperative end collaborative. Men til gengæld er der den her stærke gensidige afhængighed, hvor man virkelig har brug for hinanden, og det handler meget om sociale relationer", fremhæver Thorkild Hanghøj.

Han skal lige nu i gang med et stort forskningsprojekt, netop i hvordan man ved hjælp af analoge og digitale spil i skoletiden kan på én gang fremme elevernes motivation og deres såkaldte 21st Century Skills - netop samarbejde, kommunikation og problemløsning.

Her ligger vægten ikke mindst på, at eleverne selv skal designe spil i undervisningen og designe inde i spil. Thorkild Hanghøj og hans team mangler stadig skoler, der har lyst til at medvirke i projektet. Det skal være 5.- 7. klasser, og de skal medvirke fra foråret 2019 og halvandet år frem. Kravene er, at skolen bruger læringsplatformen MinUddannelse, og at mindst to lærere og to klasser fra hver årgang kan medvirke.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.871 andre er allerede tilmeldt

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
532 andre er allerede tilmeldt