Dansen repræsenterer glæde.
Vi danser, når vi hygger os til en fest. Vi ser vild med dans og suger deltagernes begejstring over, hvad dansen bringer med sig videre i deres liv. Vi husker alle sammen den klassiske stop-dans, som stadig florerer i stor stil i min datters SFO. Dans kan noget helt specielt!
Jeg har netop i dag undervist vores to 9. klasser i stilarten ’Jumpstyle’ (’at hoppe’). Her kombinerer vi forskellige hop og spark, som eleverne så skal bruge efterfølgende.
Eleverne bliver blot præsenteret for to simple grundtrin. Derefter bliver det deres opgave i grupper, at sammensætte de trin på forskellige måder, retninger, opstillinger mv.
Hvad kan Jumpstyle?
Jeg kan godt lide denne stilart af flere årsager:
- Eleverne behøver kun at lære ganske få trin, før de kan sammensætte en mindre koreografi.
- Der findes mange klip på youtube, som kan bruges som inspiration.
- Jumpstyle er god til at differentiere, da de dygtige elever selv kan lade sig inspirere via nettet og dermed lægge flere trin på.
- De udfordrede dansere (elever) skal ikke huske en lang koreografi, men blot enkelte trin i forskellige opstillinger.
Følgende link kan måske bruges til inspiration:
God fornøjelse med at Jumpstyle!
Dans og udtryk: Kast jer ud i ‘Jumpstyle’
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.