"Det værst tænkelige kritiske spørgsmål er, når vores børn stiller os spørgsmålet, 'hvorfor har I ikke gjort noget'", siger Rasmus Willig om klimakatastrofen, han er sammen med den norske filosof Arne Johan Vetlesen netop udkommet med bogen: "Hvad skal vi svare".

”Konkurrencestatens skadelige virkninger rækker langt ud over vores forestillingsevne”

"Enhver, der nægter at påtage sig et delvist ansvar for verden, bør ikke få børn og må ikke få lejlighed til at deltage i undervisningen af dem". Dette citat indleder en ny bog fra danske Rasmus Willig og norske Arne Johan Vetlesen, som vil gøre op med konkurrencestaten som samfundsform.

Publiceret

FORFATTERNE

Arne Johan Vetlesen er professor i filosofi vedOslo Universitet. Han har tidligere blandt andetudgivet Omsorgens etik (2000, med Jan OlavHenriksen), Hvad eretik? (2008), Angsten for opdragelse(2014,med Per Bjørn Foros) og Om ondskab (2017).

Rasmus Willig er sociolog og lektor på RoskildeUniversitet. Han har blandt andet skrevet 'Til forsvar forkritikken', 'Umyndiggørelse', 'Kritikkens U-vending' og 'Afvæbnetkritik'.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Konkurrencestatens skadelige virkninger rækker langt udover vores forestillingsevne. Om det er universitetsforskere, folkeskolelærere eller børn, så er vores indre natur under voldsomt pres. Børn er depressive, stressede og lider af social angst, og man skal være fuldkommen blind, hvis man ikke kan se relationen til konkurrencestatens særlige præstationstyranni", siger Rasmus Willig og fortsætter:

"Det forhold, at den indre natur er kommet under så voldsomt et pres, skal ses i forhold til den ydre natur. Der er ikke bare sammenfald men en sammenhæng, det er et faktum, at når mor og far bliver udbrændt, når lærere og børn bliver udbrændte, så har det direkte sammenhæng med, at vi brænder de sidste fossile brændstoffer af", siger Rasmus Willig. 

Han er sociolog og har skrevet bogen "Hvad skal vi svare" sammen med den norske filosof Arne Johan Vetlesen. Tidligere har han udgivet bogen "Afvæbnet kritik", der leverede en analyse af og et selvforsvar imod den afvæbning af kritik, som konkurrencestaten leverer.

"Som mange har erfaret i den her tid, er vi i et paradigme, som er falsk - en konkurrencestat, som er falsk, og som ikke står mål med fremtidens udfordringer og fremtidens kriser. Den kan kun tage os tættere på afgrunden. Det betyder, at kritikken nødvendigvis bliver nødt til at blive mere radikal", siger Rasmus Willig.

"Konkurrencestaten har vist sig at have en særlig inerti (tilbøjelighed til at fastholde en bestemt retning på trods af påvirkninger udefra, red.), hvorved den kan blive ved med at reproducere sig selv, på trods af at der er en indre modstand mod den. Den bliver ved med at svare 'det er et vilkår', 'det er dig, der er ufleksibel og ikke omstillingsparat' og så videre", siger Rasmus Willig.

Interview: Ny bog er vaccine mod selvcensuren

"Menneskehedens største krise"

Kritikken afvæbnes, men ifølge Willig er der ingen vej udenom: i løbet af relativt få år, vil temperaturen stige med store konsekvenser til følge:

"De færreste har fantasi til at forestille sig, hvad der sker ved to, tre og fire graders varmestigning. Men så er det slut med civilisationen. Alle advarselslamper lyser lige nu, men vi gør ikke noget: Vores politikere venter på befolkningen - og befolkningen venter på politikerne", siger Rasmus Willig.

Paradoksalt nok er det liberalismen, der har givet os den største af alle friheder, hvor vi kan leve komfortabelt og rejse Jorden rundt, der lige nu er problematisk:

"Liberalismen er nu slået om i en perverteret form, der gør, at vores børn ikke kan opleve den samme form for frihed som os. Det er en frihed på bekostning af de fremtidige generationers muligheder", siger Rasmus Willig. Den tidligere amerikanske præsident Barack Obama har sagt til nutidens unge, at:

"I er den første generation, som mærker effekten af klimaforandringer, og I er den sidste, som kan gøre noget ved problemet."

Og det er lyset af den erkendelse, at Rasmus Willig og Arne Johan Vetlesen kommer med en appel til de voksne i dag:

"Det værst tænkelige kritiske spørgsmål er, når vores børn stiller os spørgsmålet, 'hvorfor har I ikke gjort noget'. Det er et spørgsmål fra en fremtidig generation, der ikke har valg mellem en velfærdsstat og en konkurrencestat, men et tvunget valg til en bæredygtig stat. Og de spørger ikke bare - 'hvorfor har I ikke gjort noget'. De siger også: 'I vidste det jo godt, men I fortsatte med uhæmmet styrke, så der ikke er mulighed for os, for at sætte børn i verden'. Det er det sværeste og mest strukturerende spørgsmål i vores samtid. Og vi er tavse. Hvordan kan det være, at vi ikke reagerer på den største krise, som menneskeheden har oplevet. Som ikke er set på noget tidspunkt i klodens historie, og hvor vi er de skyldige?", spørger Rasmus Willig.

Dannelse som værn mod "den globale selvmordspagt"

"Intellektuelle proletarer"

Forandringerne skal altså ske nu og være gennemgribende.

"Hvis vi ikke tager ansvar, så forbliver vi med K.E. Løgstrups begreb 'intellektuelle proletarer'. Fordi ansvaret indebærer at kunne tage ansvar for andre - også andre generationer. Som forsker, underviser og lærer, så er det nu, vi skal gå i gang med at undervise i fremtidens samfund. Ved at tale om tingene, som de er, får vi mulighed for at træde ud af rollen som intellektuelle proletarer. Vi tager den svære samtale nu, det er opfordringen", siger Rasmus Willig.

Bæredygtig stat

Ifølge Rasmus Willig er velfærdstaten et overstået kapitel.

"Vi har været beboere i konkurrencestaten de seneste 15 år".

Men tovtrækkeriet mellem velfærdstat og konkurrencestat som de to mulige statsformer er en del af problemet:

"Lige nu er alle konflikterne om folkeskolen symptom på, at alle prøver at gøre noget rigtigt, men bliver tvunget til at gøre noget forkert. Så snart man efterlader paradigme-diskussionen mellem velfærdsstat og konkurrencestaten, hvor man har tabt, så er man gået i gang med den nye stat. Alle i konkurrencestaten har en fornemmelse af at halse efter dagsordenen. Men i den nye bæredygtige stat sætter vi selv dagsordenen, og den er moralsk retfærdiggjort, før vi overhovedet er begyndt. Der er en vis lettelse i, at der faktisk er et alternativ. Som man kan tage med i sin lærergerning", siger Rasmus Willig.

"Det her er muligheden. I det samme vi udskifter paradigmet og går fra konkurrencestat til en bæredygtig stat, så får folkeskolelærerne og de universitetsansatte skolerne og universiteterne tilbage", siger Rasmus Willig, der selv er forsker og underviser ved Roskilde Universitet.

Og i en bæredygtig stat er der brug for ny viden:

"Der er nye sider af pædagogikken, psykologien, sociologien, filosofien, der skal udvikles - nemlig områder, hvor man kun kan opleve frihed begrænset af naturen. Alle handlinger, der ikke begrænser sig i forhold til den ydre natur, bliver falske frihedsforestillinger og bidrager direkte til det kollektive selvmord. Hvis ikke vi gør noget, så vil konflikterne eskalere meget meget voldsomt. Vi har allerede flere klimaflygtninge end krigsflygtninge, og det her er kun begyndelsen", siger Rasmus Willig.

Autoritet til lærergerningen

Selvom der er mange ting, der skal konfronteres, er der ifølge Willig "kun noget at vinde" ved at gøre det.

"Lige nu tager vi ikke ansvar for vores børns fremtid. Men i en bæredygtig stat får lærergerningen igen en reel moralsk autonomi og autoritet tilbage. Vi kan jo ikke sige i en lærergerning, 'vi må håbe på det bedste, der er nok nogen, der våger over os'. Vi er nødt til at tage ansvar - og det kan vi ikke i det nuværende paradigme", siger Rasmus Willig.

Han peger på, at hvis man ikke stiller spørgsmål til konkurrencestaten, "så er man passivt medvirkende til, at børnene ikke får nogen fremtid" og opfordrer til, at man begynder at ændre sin adfærd allerede nu:

"Jeg er i gang med at skifte pensum ud. Indholdet, det jeg forelæser i, har ændret sig radikalt de seneste år, heri har vi da stadig autonomi. Det kan godt være, vi har en fornemmelse af konkurrencestaten er i vores forskningslokaler og undervisningslokaler, men det er fortsat os, der har ansvaret", siger han.

Anmeldelse: Vi, der skal dø...

 

Læs mere

Læs mere på forlagets hjemmeside

Powered by Labrador CMS