Milo på eventyr

"Milo på eventyr". Serie på fem hæfter

Hæfterne er nemme at gå til for målgruppen, elever i 0. og 1. klasse. Den børneverden, som de voksne ikke har del i, og som hæfterne handler om, er tiltalende, og historien er spændende. Hæfterne kan bestemt vække læselyst.

Også elever i 0. og 1. klasse har glæde af at læse selvstændigt. Vi er helt nede på lix 4 og 5 og lettal på 10 og 11, så mange fra målgruppen vil i løbet af de to klassetrin kunne læse materialet.

Titel: Milo på eventyr

Forfatter: T. Silberg

Sider: 26

Forlag: Zignal2U

Der er gjort meget fra forlagets side for at gøre læsningen indbydende. Sammenhængen med tekst og illustrationer er nem at gå til, og man har valgt en fin papirkvalitet og et farverigt layout, som leder tankerne hen på film og computerspil for børn. Teksten står integreret i billedet men med en tydelig hvidlig baggrund til yderligere at fremhæve ord og bogstaver.

Milo er en dreng på 6 år på Bornholm, som af sin farmor får en speciel gave, en lille kugle, som hun har fundet på en strand i et andet land. Gaven vækker lykke og bliver taget med ind på Milos værelse, hvor det viser sig, at kuglen lyser mystisk. Pludselig bliver Milo ramt af et lys, som transformerer ham til at være lille. Faktisk bliver han samme størrelse som Biki, der viser sig at bo inde i kuglen. Milo bliver budt indenfor i det, som nu tydeligvis er en lille ufo. Ufoen er kommet på afveje, da den ikke havde så meget strøm tilbage og kom væk fra Bikis fars større rumskib. Drengene bliver venner og udforsker de to verdener sammen, Mikos verden og Bikis nuværende. Han kommer egentlig fra Urania, en anden planet og vil gerne have hjælp til at komme tilbage.

Drengenes egen lille verden, som de voksne ikke har del i, er umiddelbart tiltalende og helt sikkert noget, som børn kan genkende fra sig selv. Historien er spændende, og science fiction rammen tiltaler mange, nok mest drenge. Andre børn vil finde historien uhyggelig ved tanken om, hvad der videre sker, og hvor de to drenge kunne komme hen uden forældrene i nærheden. For dem vil der være andre genrer, der falder for.

Jo flere valgmuligheder og forskellige genrer, vi kan tilbyde eleverne, desto bedre. Først og fremmest gælder det jo om at vække læselyst, og her er hæfterne gode bud.