Blog
0   6

Hvorfor vælger man at undervise i naturfag?

Abonner på nyt om Trine Hyllested i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

”.. Hvis vi ikke har nogle dygtige ”ambassadører” for naturfag i folkeskolen, så får universiteterne og samfundet heller ikke de ingeniører og forskere de har brug for.” Sådan lød en del af et svar, da jeg i foråret i en spørgeskemaundersøgelse blandt lærerstuderende spurgte om: Hvorfor har du netop valgt læreruddannelsen med naturfag fremfor en mere naturfagligt rettet uddannelse som ingeniør, laborant, universitet m.m. ?

I foråret gennemførte jeg en spørgeskemaundersøgelse blandt 327 lærerstuderende, som alle havde valgt naturfag på uddannelsen. Jeg spurgte de studerende, hvorfor de havde valgt læreruddannelsen fremfor mere naturfaglige uddannelser som ingeniør, laborant, universitet og lignende. På baggrund af besvarelserne på 27% er disse grupper fremanalyseret:

Jeg er glad for at undervise

At være glad for at undervise og formidle til andre er et ofte brugt argument. Det sættes i modsætning til det at studere og at undersøge et fag for fagets egen skyld, som de studerende tidligere har oplevet, at man gør på universitetet.

” Jeg kan godt lide at undervise og naturfagene er mit foretrukne fagområde. Jeg er mere interesseret i formidlingen af dem, end f.eks. forskningen på fagområdet.”

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg vil gøre en forskel

Mange vil gerne gøre en forskel i børns liv fagligt og dannelsesmæssigt. De vil gerne give børn handlekompetence og gode oplevelser. De vil gerne gøre en inspirerende forskel i forhold til de lærere de selv har haft.

”…jeg har ikke selv haft en fantastisk skolegang. Så jeg tænkte jeg gerne ville være en bedre lærer end dem jeg selv har haft..”

Jeg vil være praktisk og kreativ

På læreruddannelsen er der mulighed for at kombinere den faglige interesse for naturfag med helt andre praktiske og kreative måder at arbejde på. Flere nævner også praktiske og kreative fag som f.eks. musik.

”Jeg har tidligere læst matematik på DTU, men jeg savnede praksisdelen. På læreruddannelsen får man teori og praksis knyttet sammen- det er vigtigt for mig-at få noget mellem hænderne

Jeg har tidligere arbejdet med naturfag

De studerende ar tidligere arbejdet som f.eks. laboranter, læst på universitetet eller andet. De har valgt dette at arbejde med børn og unge til som et positivt valg:

”Jeg har tidligere læst farmaci på Københavns Universitet, men vil hellere arbejde med mennesker.”

Læs mere i rapporten: Lærerstuderendes valg af undervisningsfag med fokus på valg af natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi.

backend.folkeskolen.dk/~/8/6/rapportlaererstuderendes-valg-af-naturfagfaerdig.pdf


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.357 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
215 andre er allerede tilmeldt