Lærer- og efteruddannelse
4   5

Seks ud af syv timer dækkes nu af en faguddannet lærer

En lærer med linjefag eller tilsvarende erfaringer inden for faget har stået for 85 procent af timerne i folkeskolen i dette skoleår. Dermed har kommunerne samlet set nået det aftalte mål.

Det er en fysik/kemi-lærer, der demonstrerer fysikforsøgene i 96,2 procent af tiden, og også i dansk er dækningen over 95 procent. De dårligst lærerdækkede fag er kristendomskundskab, natur/teknologi og billedkunst, har Undervisningsministeriet gjort op.

I 2014 da aftalen mellem KL og regeringen om såkaldt fuld kompetencedækning i folkeskolen i 2020 trådte i kraft, var det 79,9 procent af timerne, der blev varetaget af en lærer med undervisningskompetence i faget. Sidste år var tallet 83,2 og i år 85,1 procent. 

Der er dog store udsving fra kommune til kommune. I Lolland Kommune er kompetencedækningen kun på 67,9 procent, mens Nordfyn er oppe på 92,5 og  Læsø på 93,9 procent. 55 af kommunerne har nået delmålet på mindst 85 procent.
Skema-udfordringer

"Det har krævet en stor indsats fra kommuner og skoleledelser at sikre, at langt flere elever bliver undervist af lærere, som har undervisningskompetence i de fag, de underviser i", fremhæver undervisningsminister Merete Riisager i en pressemeddelelse. "Vi ved, at lærerne er den enkeltstående faktor, som betyder mest for, hvor

KOMPETENCEDÆKNING

Kompetencedækningen på 85,1 procent dækker over, at 68,2 procent af skoletimerne i år er blevet varetaget af en lærer med egentligt linjefag/undervisningsfag fra læreruddannelsen. 16,9 procent af timerne varetages af lærere, hvis skoleledere har angivet, at de har opnået undervisningskompetence i faget på anden vis, for eksempel via en anden uddannelse eller kurser i kombineret med flere års undervisning i faget.

Forøgelsen i kompetencedækningsgraden er sket ved, at 1,4 procentpoint flere timer varetages af undervisere med undervisningskompetence, og 0,5 procentpoint flere timer varetages af undervisere med tilsvarende kompetencer sammenlignet med forrige skoleår.

 meget eleverne får ud af undervisningen. Derfor er det godt at se, at så mange kommuner prioriterer opkvalificering og efteruddannelse af lærerne, som der også blev sat knap en milliard kroner af til med folkeskolereformen. Når det er sagt, er det vigtigt at se på de lokale udfordringer med at få skemaet til at gå op, og det er noget, vi må bidrage til i sektoren i fællesskab".

KL og regeringen har altså som mål, at alle elever skal undervises af en linjefagsuddannet lærer i alle fag. Men det er ikke alle, der er enige i den model. I Aarhus tror man fx mere på, at eleverne i indskolingen har brug for trygheden ved få gennemgående lærere i klassen. Undervisningsministeriet afviste sidste år en ansøgning fra Aarhus Kommune om dispensation fra linjefagskravet. I begrundelsen skrev ministeriet:

"Aarhus Kommunes ansøgning (…) er begrundet i pædagogiske hensyn om blandt andet tæt lærerkontakt, tryghed og trivsel for eleverne i indskolingen. Disse hensyn flugter ikke med intentionerne bag kravet om kompetencedækning, som har til hensigt at realisere målsætningen for reformen om en faglig styrkelse af folkeskolen".

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ