Lem Stationskole er en af de skoler, som har ansøgt om deltagelse i undervisningsminister, Merete Riisagers forsøgsordning om kortere skoledage. Både lederen og tillidsrepræsentanten har nemlig gode oplevelser med færre timer.

Vestjysk skole har søgt om kortere dage for at løfte fagligheden

Fristen for at søge om forsøg med kortere skoledage udløb i går. Lem Stationsskole er en af de skoler, som har indsendt en ansøgning, og både leder og tillidsrepræsentant tror på, at de kortere dage er det bedste for eleverne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Merete Riisagers rammeforsøg lukkede i går sluserne for tilmeldinger, og nu skal ministeriet så finde de 50 folkeskoler, som skal deltage i den treårige ordning med mulighed for at forkorte skoledagen og den understøttende undervisning. En af de skoler, som har indsendt en ansøgning, er Lem Stationsskole i Ringkøbing-Skjern, hvor både lederen og tillidsrepræsentanten har haft gode oplevelser med brugen af paragraf 16b, hvor man kan veksle understøttende timer til to voksne i fagtimer.

Gode erfaringer med tolærerordning

Riisager om forsøg med kortere skoledag: Resurserne skal bruges på god undervisning 

Vicki Dalsgaard er tillidsrepræsentant for lærerne på Lem Stationsskole, og det var hendes idé, at skolen skulle ansøge om deltagelse i forsøget om kortere skoledage:

"Vi bruger i forvejen paragraf 16b, som giver kortere skoledage, og det har vi haft rigtig gode erfaringer med", siger hun.

Ifølge Vicki Dalsgaard var ledelsen først skeptisk overfor det evaluerings- og dokumentationsarbejde, der lå i forbindelse med deltagelsen i rammeforsøget, men skoleleder Marianne Kipker besluttede, at hun gerne ville lade skolens positive oplevelser med den nedsatte skoletid indgå i ministeriets evaluering, så andre skoler også kan få glæde af ordningen på længere sigt.

"Igennem rammeforsøget kan vi få tre års ro til at arbejde med den tolærerordning, vi i forvejen bruger, og finde ud af, hvilken forskel det gør. Lige nu ser vi at ordningen giver mere ro på eleverne, som giver udtryk for, at det er rart at de hurtigere kan komme i kontakt med lærerne", siger hun.

Stadig lang vej til kortere skoledag 

Mindre trætte børn og færre konflikter

Lem Stationsskole lavede kort efter skolereformen en evaluering, hvor eleverne gav udtryk for, at de synes, at skoledagen var for lang. Marianne Kipker tog derfor imod muligheden for at bruge paragraf 16b til at forkorte skoledagen, da Ringkøbing-Skjern Kommune i 2015 lod denne beslutning være op til den enkelte skole.

"Vi har evalueret med eleverne efter at vi begyndte at udbytte dele af den understøttende undervisning med tolærerordninger, og de kan mærke en forskel. Alle eleverne er glade for den forkortede skoledag, og sfo'en har kunnet mærke en mere rolig overgang med færre konflikter, fordi eleverne ikke er så udkørte efter skoletiden", siger Vicki Dalsgaard.

Ind til videre er det ikke planen, at Lem Stationsskole vil forkorte skoletiden yderligere, såfremt de bliver udvalgt til forsøget. I stedet ønsker skolen at fortsætte med at evaluere og dokumentere erfaringerne fra den nuværende ordning, så resultaterne kan blive brugt til at indvirke på den skolepolitiske retning.

Alle glade for ordningen

"Både lærerne, ledelsen, skolebestyrelsen og eleverne har været positive overfor ansøgningen om deltagelse i forsøgsordningen og personligt har jeg oplevet at vi som lærere i langt højere grad kan differentiere undervisningen, når vi er to i lokalet", siger Vicki Dalsgaard.

"Vi tror på at deltagelsen i forsøget vil hæve fagligheden", tilføjer Marianne Kipker. "Ellers havde vi aldrig kastet os ud i det".

Thy-skoler får alligevel lov til at søge om kortere skoledag