Anmeldelse Pædagogik
0   53

Læseværdig og praksisnær bog om de biologiske forudsætninger for læring

Vidste du, at spækhuggere, chimpanser og gorillaer tilrettelægger læringsforløb, hvor ’eleven’ systematisk og over tid tilegner sig viden? Kender du de ”biologiske kneb”, der kan sikre læringen hos dine elever? Det kan du blive klogere på i denne bog – og så er den en fornøjelse at læse.

Læringens DNA

Fakta


Titel
Læringens DNA

Forfatter
Theresa Schilhab

Pris
90

Sider
72


Alle medlemmer af DLF har modtaget mail med link til at hente den første bog som e-bog og/eller lydbog, og medlemmer kan også købe den indbundne bog til specialpris på forlagets hjemmeside. Bogen kan også downloades via dlf.org - Min side. Hvis det giver problemer, kan man ringe til DLF på 33 69 63 00.

Serie
Pædagogisk rækkevidde

Forlag
Århus Universitetsforlag

Hvornår jeg sidste gang havde svært ved at lægge en fagbog til side, men måtte læse den fra ende til anden, kan jeg ikke huske. Det er tilfældet med ”Læringens DNA”. Bogen er den anden i serien ”Pædagogisk rækkevidde”, hvor ønsket er at bringe forskningsverdenen og praksisverdenen sammen og udvikle et fælles sprog. Målgruppen er alle, der beskæftiger sig med undervisning og læring. Medlemmer af Danmarks Lærerforening og Frie Skolers Lærerforening kan downloade bogen gratis eller købe den trykte bog til specialpris.

Artiklen fortsætter under banneret

”Læringens DNA” omhandler overordnet, ”hvordan vi kan lære ved hjælp af møder med verden”. Gennem syv kapitler inddrages læseren i de biologiske forudsætninger for læring og præsenteres blandt andet for de væsentlige faktorer, som ”sansebaseret mønsterlæring”, ”stimulusstyret- og kontrolleret opmærksomhed”, læring som ”online” og ”offline” samt sprogets og følelsernes betydning. Gennem hele bogen sættes den forskningsbaserede biologiske viden i relation til praksis i skolen. For eksempel, hvordan matematiklærerens viden om sansebaseret mønsterlæring kan bringes i spil i forhold til elevens nederlagsfølelse i faget. At der ved pludselig opstået fysisk ubehag hos eleven kan være ”gode biologiske argumenter” for at skabe variation i undervisningen. Eller at det rent faktisk er et sundhedstegn og ”en naturlig reaktion på at sikre sig mod mental udmatning”, når børn ikke altid kan sidde stille og holde koncentrationen. Og hvad med tabletten som redskab i skolen i forhold til hukommelsen?

Lyder det tørt og kompliceret? Det er på ingen måde tilfældet. På nuværende tidspunkt har jeg læst bogen to gange: Som E-publikation og lydbog. Begge gange var det en rigtig god læseoplevelse. ”Læringens DNA” er, med sine 67 sider og syv kapitler med underafsnit, letlæselig og meget velskrevet i et sprog der skaber tilgængelighed for en bred læserskare. Forfatteren skal have stor ros for at have formidlet forskning, så bogen er en fornøjelse at læse og samtidig giver viden samt input til praksis: Bogen er hermed anbefalet!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ