Fagligt netværk om naturfagene i folkeskolen, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks Fysik- og Kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

(6.793 følger) Se alle medlemmer
Fysik/kemi
0   8

Naturvidenskabelig opkvalificering af lærere - og skolebesøg

Naturfagslærere i udskolingen vil som team få mulighed for at komme på tværfaglig workshop på Københavns eller Aarhus Universitet til et fagligt boost. Senere vil forskere og studerende besøge lærernes skoler og undervise dér.

Universet, Jorden, Livet og Mennesket bliver de overordnede emner, når forskere fra universiteterne - blandt andet fra H.C. Ørsted Instituttet og Niels Bohr Instituttet - underviser folkeskolelærere på et kursus finansieret af midler fra A. P. Møller Fonden. Det er lektor på Niels Bohr Instituttet Troels Petersen, professor ved Aarhus Universitet Ulrik Uggerhøj, formand for de københavnske fysik/kemilærere Erland Andersen og Astra - center for læring i natur, teknik og sundhed, der er gået sammen om at arrangere kurserne og søge penge til det.

BB2MM - fra Big Bang til Moderne Menneske

Kurserne er for naturfagslærere i 7.-9. klasse. Den første workshop foregår på H.C. Ørstedinstituttet i København 7. og 8. august 2017 og på Institut for Fysik og Astronomi i Aarhus 10. og 11. august 2017. Workshop 2 foregår 29.-30. januar 2018 i København og 25.-26. januar i Aarhus. Tilmelding og flere oplysninger via link bigbangnaturfag.dk 

Artiklen fortsætter under banneret

 

Målet er at give et par hundrede naturfagslærere en opkvalificering. "Vi ønsker at give naturfagslærere et stort fagligt boost, som skal resultere i større faglighed, mere tværfaglighed og bedre forberedelse til den nye fælles naturfagsprøve", som arrangørerne skriver om kurserne.

Det handler om BB2MM - fra Big Bang til Moderne Menneske. Naturvidenskabens skabelsesberetning indeholder alle grene af naturfag og kæder dem sammen tværfagligt. Projektet vil dække en lang række færdigheds- og vidensmål fra geografi, fysik/kemi og biologi, og er et forsøg på at efterkomme ønsket om mere efteruddannelse til naturfagslærere.

A.P. Møller Fonden har givet 2,1 million kroner til workshop, skolebesøg og materialer, som lærerne kan bruge i deres naturfagsundervisning.

 

Livet før fotosyntesen

"Vi vil have et antal emner - for eksempel fotosyntese i en større sammenhæng. Hvornår opstår det i livet? Vi ønsker at sætte det ind i en større kontekst. Det er her, man risikerer at miste eleverne, fordi de ikke forstår selve starten", forklarer Troels Petersen.

"Først var der en mikrobe, der kunne reproducere sig - og kun kunne dét. Og efter en halv milliard år lykkedes det så at udnytte solen. Men at forstå at der var liv før fotosyntesen. Og at livet efter fotosyntesen fylder ilt i atmosfæren. Altså kan man ændre atmosfæren. Ja, og det er vi måske netop nu også i fuld gang med at gøre".

Troels Petersen har tidligere holdt kurser for folkeskolelærere og fortæller, at han blev overrasket over deres reaktioner. De havde meget lyst til at få hældt mere viden på, og de efterspurgte de materialer, han havde haft med.

"Jeg tænkte, at man let ville kunne invitere en stor gruppe af lærere til faglig opdatering på universiteterne. Om sommeren og i januar er der ledige lokaler, og det vil også være tidspunkter, hvor lærerne har mulighed for at kunne komme på kursus. Hvis det er i slutningen af skoleferien, vil det måske være lettere for dem at sælge ideen til skolelederen, og to dage i januar kan man bytte sig ud af med kolleger, hvis man ved det i forvejen", siger han.

Erland Andersen fortæller, at naturfagslærerne i høj grad efterspørger kurser. Danmarks Fysik- og kemilæreres kurser er meget besøgte, og selv en tur til det europæiske laboratorium for kerne- og partikelfysik i Cern i Schweiz trækker mange lærere til hvert år. Kursusbehovet er stort.

"Vi har tænkt i workshops, hvor lærerne selv kan vælge emner og udbygge deres viden. Først får de oplæg med faglig viden, så kan de vælge workshop om emnerne universet, solen, livet og mennesket. De kan bruge materialerne i egen undervisning, og så får de besøg på skolen i løbet af efteråret, hvor nogle studerende vil undervise deres klasser. Derefter kommer de igen til to dages opfølgende workshop i januar", siger Erland Andersen, der er med blandt andet for at sikre, at emnerne rammer folkeskolens mål.

Når forskere og studerende kommer på besøg på skolerne, er det også med til at give eleverne en ny oplevelse af nogle af de naturfaglige emner.

 

At nørde sammen

Ideen er, at det er naturfagsteam, der skal søge kurserne. Sådan at de lettere kan arbejde videre bagefter på skolen. Fordi det giver mere at være flere afsted på efteruddannelse.

Troels Petersen taler om, at emnerne i de fællesfaglige fokusområder bør udbygges. Der er brug for mere om grundstoffer i folkeskolens undervisning og mere om for eksempel vand og om stråling. Emnerne kan være "solen - ven og fjende", "vand i livet", "vand i din krop" og problemstillinger som for eksempel hvorfor saltvand er et problem for planter. Naturen har løst det problem, så man kan se nærmere på de planter, der har tilpasset sig og kan klare mere salt i vandet.

"Emnerne kan fylde nogle huller, og man kan få mere at binde det hele op på", siger Erland Andersen og Troels Petersen.

På workshop-dagene vil lærerne få mulighed for at "nørde" sammen.

De har allerede holdt et pilotprojekt for en mindre gruppe af lærere for at få kursusformen på plads.

"Og så koster det kun skolen transport, overnatning og måske vikardækning, hvis lærerne ikke kan bytte med kolleger. Det er billigt", siger Troels Petersen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ