Anmeldelse AKT
0   6

Overskuelig trin for trin-håndbog til udvikling af resurseteam

Hvis I er ved at etablere et resurseteam på skolen eller har brug for inspiration til udvikling af dette, er her en lettilgængelig og grundig håndsrækning, der ikke kræver den store forberedelse.

Håndbog for ressourceteams og vejledere i skolen

Fakta


Titel
Håndbog for ressourceteams og vejledere i skolen

Forfatter
Heidi Honig Spring

Pris
249

Sider
152

Forlag
Frydenlund

Nogle kalder det "resurseteam", andre "vejledere", "koordinatorer", "tovholdere" eller "PLC". Enighed er der om, at en etablering af et fælles resurseteam og et samarbejde om dette er en rigtig god idé, når målet er at fremme elevernes læring og trivsel i skolen. Lige præcis det er på spil i ”Håndbog for ressourceteams og vejledere i skolen – ideer, viden og værktøjer”.

Artiklen fortsætter under banneret

Bogen henvender sig til resurseteam og -personer samt skoleledere og består af to dele, der kan læses uafhængigt af hinanden. Perspektivet for resurseteamets arbejde er systemisk, og skolelederen tilskrives en helt central rolle i ramme- og retningssætning af resurseteamet.

Første del omhandler det konstituerende arbejde for resurseteamet, når målet er at blive et reelt og effektivt team. Her er blandt andet ideer til at afklare skolens tilstand, de enkeltes kompetencer i resurseteamet, mål og indsatsplaner, funktionsbeskrivelser og procedurer for samarbejdet. I den anden del er omdrejningspunktet, hvordan det etablerede resurseteam kan bidrage til at skabe den ønskede udvikling, når pejlemærket er elevernes læring og trivsel. Her er det afsnit om behovsafstemning, legitimering og modstand i forhold til resurseteamet, udfordringer/dilemmaer og domæneteori. Og så er der konkrete værktøjer, såsom forslag til spørgsmålstyper, observationer, lærings- og trivselssamtaler, netværksmøder og udvikling af forløb for klasser eller årgange.

Til alle emner og afsnit er der skemaer i form af kopisider, der kan downloades gratis på forlagets hjemmeside. Der er også givet konkrete eksempler på, hvordan man kan udfylde eksempelvis en kontrakt for resurseteamet.

”Håndbog for ressourceteams og vejledere i skolen – ideer, viden og værktøjer” er på flere måder værd at anbefale. Forfatteren trækker på nyere forskning og viden, der fint underbygger de beskrevne ideer og værktøjer. Bogen er let at læse og overskueligt opbygget. Det er ikke en forudsætning med en kronologisk læsning, da de forskellige afsnit kan læses separat. De mange kopisider i form af skemaer er gennemarbejdede og kan umiddelbart bruges, hvilket gør forberedelsen minimal. Det kunne imidlertid være et ekstra plus, hvis disse også lå i et filformat, man kunne skrive i.

En anbefalelsesværdig håndbog, hvor læseren trin for trin guides godt igennem hele processen fra etableringen af resurseteamet til arbejdet ude på skolen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.277 andre er allerede tilmeldt