Anmeldelse

Abacus i bevægelse

"Abacus i bevægelse"

Det åbenlyse valg til en ny lærer i matematik på 4. årgang.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da jeg så titlen ”Abacus i bevægelse”, glædede jeg mig til at se en masse bevægelsesaktiviteter til integration i matematikundervisningen. I stedet er det dog matematikforlagets bud på et bogsystem med tilhørende digitalt univers til 4. årgang.

Fakta:

Titel: Abacus i bevægelse

Forfatter: Connie Nielsen, Elisabeth Tang

Pris: 618,75

Sider: 148

Type: Lærervejledning

Forlag: Forlaget Matematik

Pris: 450

Sider: 84

Type: Opgavebog

Pris: 85

Sider: 88

Type: Elevbog

Sættet består af en elevbog, en opgavebog, der kopieres fra, og en lærervejledning. Derudover linkes til matematiklærerforeningens digitale materiale ”Matematikkens Univers”.

Lærervejledningen er enormt grundig, den er delt op, så halvdelen er vejledning, og den anden halvdel er kopisider. Der er, ud over en hurtig gennemgang af emnerne, en minutiøs gennemgang af hver af siderne i elevbogen. I denne del er der mange aktivitetsforslag, som rækker ud over det, man kan se ud fra elevbogen. Der er hentet mål fra Fælles Mål, men også sat konkrete, nedbrudte læringsmål.

Man kunne måske godt have ønsket sig lidt mere fokus på de digitale hjælpemidler i matematikken. Der er i lærervejledningens 148 sider kun brugt en side på it. Samtidig emmer materialet desværre ikke helt så meget af bevægelse, som titlen lægger op til.

Elevbogen hænger som nævnt tæt sammen med lærervejledningen. Så meget, at den faktisk ikke rigtig kan bruges uden. Den er lækker og spændende at bladre rundt i – med gode illustrationer og fotos. Der er også god variation i sider helt uden tekst og sider med lidt, der skal læses.

Den sidste bog er en samling kopisider, som ikke direkte har sammenhæng med det andet materiale – men som kan bruges til at differentiere undervisningen yderligere. Selve kvaliteten af opgavesiderne er god.

Det digitale af materialet består af to dele – en del, hvor hvert emne får sit eget univers, og en del til nogle af de faglige områder. Begge dele virker lidt tynde og lineære i forhold til andre onlinematematiktilbud, men der er en historie til emnet og nogle gode opgaver, læreren kan vise på storskærm.

Det bør være obligatorisk for et mellemtrin at anskaffe sig et eksemplar af hver bog, så det kan holdes op imod det nuværende materiale. Opgavebogen kan alle bruge til at krydre læringsoplevelsen med. Men specielt vil jeg anbefale lærervejledning og elevbog til nye lærere i faget, da der gives så solid og detaljeret hjælp i vejledningen.

Powered by Labrador CMS