Anmeldelse

Pædagogik og lærerfaglighed

I trit med ny læreruddannelse

Hvad skal du vide for at blive en god lærer? Hvilke refleksioner, overvejelser og tanker skal ligge til grund for den kompetente underviser og opdrager? Det er noget af det, "Pædagogik og lærerfaglighed" har fokus på.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen præsenteres som rettet mod den del af læreruddannelsen, der hedder pædagogik og lærerfaglighed. Dette område beskrives som ét fagområde, og sådan har det været, siden en ny læreruddannelse så dagens lys i 2013. Siden da har der været både praktiske og faglige diskrepanser – dog har denne bog tænkt sig at tage udfordringen op. Ud over et overblik over området er det også værkets ambiton at række ud over det pågældende område, således at der sker en perspektivering til resten af studiet.

Fakta:

Titel: Pædagogik og lærerfaglighed

Pris: 400

Sider: 507

Forlag: Hans Reitzels Forlag

Bogen er opbygget af to dele: Første del (moduldelen), hvor der vil være fokus på de fire områder, der er inden for pædagogik og lærerfaglighed, og anden del (temadelen), som er koncentreret om kritiske diskussioner, som går på tværs af de pædagogiske moduler. Sidste del omtales også som "redskabskapitlerne" og er altså den mere praktiske del af bogen. Noget nyt ved denne grundbog er, at der er tilkoblet videoer til hvert enkelt kapitel fra lærerstuderende til (nye) lærerstuderende om det enkelte kapitels brug og indhold. Ud over det indledes hvert enkelt kapitel med fokus på de studerendes forforståelse og afsluttes med studieopgaver med refleksionsøvelser.

Hvad der fungerer rigtig godt i dette værk, er dets store fokus på den enkeltes refleksion. Fra forforståelse til løbende refleksionsopgaver i de såkaldte noter og de afsluttende studiespørgsmål tages de studerende i hånden og ind i refleksionens verden. Det er vellykket, især når det vedrører de lidt tungere emner i værket, da det på trods af nye "lette" features som video stadig er en lærebog med tilsvarende tung teori. Igen og igen trækkes teorien ud i konkrete cases fra virkelighedens folkeskole, således at de ikke bare forbliver ord på et papir, men giver mening i en skolesammenhæng.

Grundbogen dækker bredt og har bestemt succes med at række ud over det pågældede område og til at nå ind i resten af den enkeltes lærerliv. Her tænker jeg ikke kun i en studiemæssig kontekst, men at man udeomkring på de enkelte folkeskoler sagtens også kunne benytte sig af nogle af kapitlerne – for eksempel kapitlet om målstyring eller kapitlerne om teknologi – til oplæg og diskussion. Alt i alt er "Pædagogik og lærerfaglighed" en bog med masser af oplæg til diskussion, overvejelser og refleksion. Den får mine varmeste anbefalinger herfra.