Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Læsning er langt mere end evnen til at afkode

“Læseforståelsens fantastiske fire” er en praksisrettet bog, som er solidt funderet i teorien. Bogen er overskuelig og præcis i sit budskab. Og læsevenlig.

Læseforståelsens fantastiske fire

Bente Qvist Okholm
Start debatten
17. oktober 2016, kl. 23:15

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Denne bog handler om den del af læseforståelse, som ikke er afkodning. Forfatterne har fokus på, hvordan lærere kan undervise i læseforståelse gennem hele folkeskoletiden og på ungdomsuddannelserne. Eleverne er blevet bedre til at knække læsekoden, men læseforståelsen er en så vigtig del af den fortsatte læseudvikling, at der må undervises eksplicit i den.

Titel: Læseforståelsens fantastiske fire

Forfatter: Merete Brudholm og Pernille Sørensen

Pris: 299,95

Sider: 192

Forlag: Akademisk Forlag

Bogen er delt op i to dele. Første del er en kortere teoretisk del, hvor læseren præsenteres for læseforståelsesmodellen, der giver et overblik over, hvor mange forskellige delfærdigheder en elev skal kunne mestre for at blive en kompetent læser. Dernæst gennemgås strategierne i De fantastiske fire: 1. Forudsig, 2. Spørg, 3. Opklar og 4. Opsummer. Til De fantastiske fire og til alle klassetrin kan der hentes skabeloner på bogens hjemmeside. Stilladsering og modellering er gennemgående metoder til at implementere de forskellige strategier.

Anden del, den praktiske,handler om, hvordan de fire strategier kan implementeres på forskellige klassetrin. De præsenteres med stigende progression gennem indskoling, mellemtrin og udskoling. Læseren bliver guidet igennem de forskellige faser, så man som underviser kan modellere de forskellige strategier for sine elever.

Bogen henvender sig bredt til alle undervisere, som ønsker at sikre gode læsefærdigheder hos eleverne.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Læsning er langt mere end evnen til at afkode

Velkommen til at deltage i debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS