(1.733 følger) Se alle medlemmer
Bachelorprojekt Læreruddannelsen
3   283

Kun kvinder er nomineret til priser for årets bedste projekter

Fredag den 11. november uddeler Lærerprofession.dk priser for femte gang. I år er der indstillet i alt 66 professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter. 20 projekter skrevet af kvinder er nomineret til priser.

I disse dage skal tre dommerkomiteer, som består af universitetsforskere, lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra professionshøjskolernes grund- og videreuddannelser og sidste års vindere, finde de projekter, der skal præmieres. 

"Niveauet er højt, så dommerne kommer på hårdt arbejde. Der skal vist målfoto til. Men jeg kan med sikkerhed sige, at det bliver kvinder, der løber med præmierne. For der er kun indstillet ganske få mandlige studerende, og ingen af dem er med i opløbet", siger Folkeskolens tidligere chefredaktør Thorkild Thejsen, som står i spidsen for Lærerprofession.dk.

Artiklen fortsætter under banneret

"Årets felt er flot, og der er mange forskellige tilgange i opgaverne," siger medlem af dommerkomiteen Benny Bang Carlsen, lektor ved Læreruddannelsen i Aarhus, Professionshøjskolen Via.

Lærerprofession.dk

drives og finansieres i fællesskab af fagbladet Folkeskolen og professionshøjskolerne.  Boggavekortene sponsoreres af Akademisk Forlag og Hans Reitzels Forlag. Særprisen sponsoreres af Alinea, ConDidact, Dafolo og Gyldendal Uddannelse. Vindernes kander kommer fra Kähler Design, Sinatur-hotellerne betaler fagbladetFolkeskolens pris for fornem formidling, og Lærerstandens Brandforsikring sponsorerer prisfesten. 

  

Dommer: "Det kniber lidt med teorien"

I forhold til tidligere har de studerende fået styr på empiri, men de behøver ikke at reflektere i lange baner over, hvorfor det ikke er helt optimalt, det de laver, mener han. Metodeafsnittene har en tendens til at blive for lange og omstændelige med alle disse forbehold. Det er ikke et metodekursus, men en analytisk bearbejdning af empiri, dommerkomiteen ønsker. Også på det teoretiske område har Benny Bang Carlsen en bemærkning:

"Det kniber lidt med teorien. De studerende er generelt ikke så teoridiskuterende, som de er teoripræsenterende. Det bliver lidt parafraseagtigt".

Jesper Boding, Lektor ved Institut for Skole og Læring, Professionshøjskolen Metropol, der også er medlem af dommerkomiteen, peger på, at der i år er mere fokus på mellemmenneskelige temaer som dannelse, følelsesmæssig udvikling, relationsarbejde, analyse af mobberelationer eller kreativitet i folkeskolen end sidste år, hvor folkeskolereformen udgjorde omdrejningspunktet for mange projekter.

"En tendens kan man ikke kalde det", siger Jesper Boding. "Der er mest af alt tale om, at pendulet svinger, og at det tekniske i retning af målstyringstiltag som politisk interventionsstrategi eller faglig evalueringskultur er blevet nedtonet i forhold til interessen for mere sensitive, mellemmenneskelige forhold".

Konstruktive bachelorprojekter

Som sin kollega fra Via mener Jesper Boding, at refleksioner over metodiske overvejelser i forhold til empiriskabelse er kommet på plads i læreruddannelsens afsluttende projekt.

"For blot få år siden så tingene anderledes ud. De indsendte projekter i år vidner om, at en fokuseret indsats fra uddannelsesstedernes side har båret frugt", siger Jesper Boding, der leder den nationale faggruppe for professionsbacheloropgaven på læreruddannelserne. 

De fleste af årets projekter er konstruktive, fremadrettede og praksisfokuserede. Det får Metropol-lektoren til at spørge, om der mangler en kritisk dimension.

"Lægger vi på uddannelsesstederne i tilstrækkeligt omfang op til at dygtiggøre de kommende lærere i at være kritisk reflekterende? Måske er vi i gang med at skabe lærere, der ikke forholder sig tilstrækkeligt kritisk-konstruktivt til professionen og de politikere, der omgiver professionsfeltet", siger Jesper Boding.

Forfatterne, der har skrevet det bedste bachelorprojekt og det bedste diplomprojekt, får hver 10.000 kroner, et boggavekort på 4.000 kroner og en smuk kande.  

De ti nominerede bachelorprojekter:

Najla Adlouni: Drengene på en muslimsk friskole, Vordingborg, UC Sjælland,

 

Heidi Højen Andersen: Selvregulering, læringsstrategi og it, Aalborg, UC Nordjylland,

 

Eva Tautner Beck: Mobning - en svær virkelighed, Aarhus, Via UC,

 

Maria Rosenmeier Dalgas: Eleven som passiv medspiller i skole/hjem-samtalen, København, UCC,

 

Rebecca Delfs: Kreativitetsfremmende undervisning - også i den understøttende undervisning? Odense, UC Lillebælt.

 

Lise Jørgensen: Mentalisering i skolen - når elever har hinandens sind på sinde, Aarhus, Via UC,

 

Sara Hove Klok Kristensen: Lærerens religiøsitet som redskab i kristendomskundskab, Aarhus, Via UC,

 

Agnethe Sehested Olsen: Unges motivation i udskolingen - forbedring af elevernes skriftsproglige kompetencer i danskfaget, Aalborg, UC Nordjylland,

 

Sophie Schou Rasmussen: Skolen som sprogets arena, Frederiksberg, UC Metropol,

 

Mathilde Rosenfelt Aarup: Demokratisk dannelse i efterskolen, Aalborg, UC Nordjylland

 

De syv nominerede pædagogiske diplomprojekter:

Ditte Matthiesen: Unge i udsatte positioner - i et resiliensperspektiv, Via UC,

 

Erica Price Stjernø: Skrivning - en vej til øget læring i fagene, UCC,

PD: Elever skal skrive sig klogere

 

Nari Ramvold Laursen: Den røde tråd - om brobygning i indskolingen, UCC,

 

Mette Højbjerg og Lene Grüner: Dokumentation af elevernes læring ud fra en læringsmålstyret undervisning, Via UC,

 

Mette Thompson: Matematiske kompetencer som fundament i en evalueringskultur, UC Metropol,

 

Rikke Lambæk og Mette Birk Munthe: Trivsel og motivation til læring, Via UC,

 

Thora Rytter: Dobbeltramte børn - en overset specialpædagogisk udfordring? Via UC.

 

Tre nominerede til årets særpris om drenge og piger i skolen:

Emilie Lundsgaard: Køn og identitet, København, UCC.

Nanna Munch-Steensgaard: Køn i skolen, Roskilde UC Sjælland.

 

Cathrine Sortberg Vestergaard: Nuancering af kønsdiskurser- Gør plads til forskellighed i folkeskolen, Aarhus, Via UC.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ