"MatLab – Matematiklaboratoriet" er Gyldendals nyeste satsning til matematikundervisningen i hele skoleforløbet. Og det tegner rigtig godt. "MatLab" til 0. klasse består af elevbøger og en webdel med videoklip, supplerende øvelser og lærervejledning samt indgang for elever og forældre. Forældrene kan til hvert kapitel læse, hvad deres barn skal lære, og læse om, hvordan de kan støtte deres barn i arbejdet med det faglige indhold. Godt tænkt at tænke forældrene ind som medspillere fra dag ét.
Forlaget har som noget særligt valgt at prioritere den allerførste udgivelse af lærebogsmaterialet til 0. klasse. Et klassetrin, der traditionelt først udvikles læremidler til, når læremidler til resten af skoleforløbet er udviklet. Elevbogen, der er en engangsbog, indeholder fem kapitler: "Tælle og tal", "Figurer og mønstre", "Hvor mange?", "Måling" og "Data og diagrammer". Velkendte emner behandlet enkelt og overskueligt.
Tankerne bag forenklede Fælles Mål er medtænkt og fremgår synlige i elevbogen. Nederst på alle sider er der oplistet forslag til læringsmål sammen med beskrivelse af aktiviteterne og en oversigt over eventuelle supplerende materialer. En god og overskuelig hjælp til børnehaveklasseledere og pædagoger, som måske ikke har deres matematikfaglighed eller fagdidaktiske matematikuddannelse helt tæt på.
På hjemmesiden til "MatLab" er der supplerende øvelser og små videofilm, som eleverne selv kan tilgå. Videofilmene giver for eksempel introduktion til elevarbejde, spilleregler til forskellige spil og opgaver i form af små enkle regnehistorier.
Forfattergruppen til "MatLab" er alle garvede lærebogsskribenter og har været tæt på arbejdsgruppen, der formulerede forenklede Fælles Mål for matematik. Det skinner tydeligt igennem i forfattergruppens målsætning, som gerne vil måles på, i hvor høj grad "MatLab" bygger på en undersøgende og problemorienteret tilgang til matematikken, understøtter læringsmålstyret undervisning, har fokus på faglige samtaler og undersøgelser, der udvikler elevernes matematiske kompetencer, indeholder øvelser, der giver eleverne rutine i at bruge deres matematiske færdigheder, giver indblik i elevernes faglige udvikling gennem løbende evaluering. "MatLab" har også intention om at indarbejde inquiry based learning – en undersøgelsesbaseret tilgang til undervisningen, som fordrer, at eleverne arbejder med at opstille hypoteser, inden de afprøver deres antagelser i praksis. Alt sammen vigtige pejlemærker.
Det bliver spændende at vurdere, om læremidlerne lever op til målsætningerne, når udgivelserne til de næste klasser kommer på gaden, eller om det blot er hurraord. Men alt i alt tegner det godt.
Matematiklaboratoriet på første række
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.