0   85

Den pædagogiske Holger Pris til en djøf’er

Den 38-årige cand.scient.pol. Stefan Herman, der er rektor for professionshøjskolen Metropol, fik årets Holger Pris. Prisen er opkaldt efter dansk skolepædagogiks nestor, Holger Henriksen, og gives til en person, der rager op i debatten om folkeskole

Det er først og fremmest Stefan Hermanns indsats for at få skolen tilbage på dannelsessporet, der har gjort ham til prismodtager, sagde lærer Erik Schmidt fra priskomiteen ved overrækkelsen på Det alternative Sorømøde, der traditionen tro blev afholdt på Askov Højskole (hvor opfinderen af det traditionelle Sorømøde, undervisningsminister Bertel Haarder, i øvrigt var lærer i årene omkring 1970).

Lærerne har verdens vigtigste job

Artiklen fortsætter under banneret

Stefan Hermann argumenterer for, at læreren igen skal tage den autoritet på sig, som er givet af staten og grundloven, tilføjede Erik Schmidt og citerede en udtalelse, Hermann er kommet med i fagbladet Folkeskolen:

"Centralaksen i skolen er lærergerningen. Det er i relationen mellem lærer og elever, at fremtidens samfund skabes. (...) Lærerne har verdens vigtigste job. De repræsenterer ideen om, at vi er nødt til at blive udstyret med en civiliserethed, der hviler på, at vi lærer verden at kende gennem viden".

Skolen er en dannelsesinstitution

Stefan Hermann kritiserer, at skolen i stigende grad er blevet en serviceinstitution, som gennem managementmetoder styres ovenfra, anførte Erik Schmidt og citerede endnu et udtalelse, som Hermann er kommet med i samme interview i Folkeskolen.

"De sidste 20-30 års New Public Management har trukket skolen i retning af en serviceydende institution, der styres stramt af stat og kommune og brugere. Bestemte undervisningsmetoder som læringsstile låses fast, og lærernes metodefrihed udfordres. Status er, at lærerprofessionen har mistet autonomi. Derfor er det tvingende nødvendigt, at skolen kommer tilbage på det demokratiske dannelsesspor".

Stefan Hermann

Stefan Hermann var konsulent i henholdsvis Kulturministeriet og Undervisningsministeriet samt vicedirektør for kunstmuseet Arken, før han blev rektor for professionshøjskolen Metropol. Han udgav for nylig bogen »Magt og oplysning« om den danske folkeskole efter anden verdenskrig.

Det alternative Sorømøde arrangeres af Huset LM/ Lærerforeningernes Materialeudvalg i samarbejde med tænketanken Sophia. I år var temaerne individualismens pres på kollektivismen, markedstænkningens pres på skolen, menneskets pres på naturen og liberalismens krise.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet