Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Der burde lyde et ramaskrig

Læringsmålstyret undervisning er lusket ind ad bagdøren

Steen Hessner
1 kommentar
20. april 2016, kl. 22:57

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

1 kommentar

Den, der tier, samtykker. Er Marianne Jelved, Radikales grand old woman, virkelig den eneste politiker, der mener, at det er yderst problematisk at pådutte lærerne læringsmålstyret undervisning uden lovhjemmel?

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg synes, det er skandaløst, at ingen undervisningsordførere fra de øvrige politiske partier i skrivende stund har givet en klar udmelding om, hvordan de forholder sig til sagens kerne: At læringsmålstyret undervisning er konstrueret i samarbejde mellem embedsmænd og udvalgte forskere!

I min verden er det ubegribeligt, hvordan det er kommet så vidt, at en lang række kommuner har satset "hele butikken" på at indføre læringsmålstyret undervisning – uden nævneværdig dialog med folkene nede i "maskinrummet". En masse kommercielle foretagender har scoret kassen, mens læringskonsulenter og læringsvejledere har holdt deres indtog i stor stil. Til gengæld er der blevet færre ansatte ude i yderste geled, hvor man "kæmper fra hus til hus" i et opskruet tempo. Har alle disse tiltag gavnet kerneydelsen?

Jeg håber inderligt, at Marianne Jelved får held med sit forehavende om at få vendt hver en sten i denne spegede sag. Og efterfølgende ville det være rart, hvis der fra Undervisningsministeriet kom en klokkeklar og utvetydig udmelding om, at lærernes metodefrihed endnu ikke er afskaffet…

Når der så efter nogen tid er kommet en hensigtsmæssig løsning på læringsmål-problematikken, kunne den sunde fornuft måske ligefrem brede sig til andre "brændende platforme". Her tænker jeg især på den fejlslagne inklusion og de famøse nationale test.

Der er nok at tage fat på, kære skolepolitikere. Kom nu ud af busken!

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Der burde lyde et ramaskrig

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS