Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Sprog som det, vi lærer igennem

En vigtig håndbog, ikke mindst for de lærere, der kan lide at fordybe sig i læse- og skriveområdet.

Tæt på literacy

Bente Qvist Okholm
Start debatten
12. april 2016, kl. 12:05

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

"Tæt på literacy" er en håndbog om læsning og skrivning, men med literacy-tankegangen som den røde tråd og det tydelige omdrejningspunkt. Begrebet literacy handler om skriftsprogstilegnelse, men også om hvordan sproget udspringer af vores sociale tilværelse, og hvordan vi lærer gennem sproget.

Titel: Tæt på literacy

Forfatter: Johannes Fibiger, Martin Jørgensen

Pris: 350

Sider: 328

Forlag: Hans Reitzels Forlag

Forfatterne beskriver literacy som en ny måde at få danskfaget til at hænge sammen på. Danskfaget er under pres. Det er udfordret af nye medier og multimodale teksttyper samt et politisk pres for at styrke færdighedssiden af danskfaget og svække de ikke målbare områder. Men med literacy-begrebet styrkes dannelsesdimensionen. Literacy er ikke kun et danskfagligt begreb. Det leverer også tænkning og metoder til undervisning og læring i alle skolens fag. Det handler også om faglig læsning.

Bogen indeholder 12 kapitler, som hver især dykker ned i et centralt område for læsning og skrivning. Områdets historie og karakteristika beskrives og diskuteres. Læseren har mulighed for at udvælge interesseområder og blive ført grundigt ind i stoffet på en både kompetent og spændende måde.

Bogen er tænkt som en lærebog til læreruddannelsen, men også som en lærebog til lærere på efteruddannelse, og der er absolut kapitler, lærere vil kunne nyde at nørde ned i, hvis man kan lide at holde sig orienteret inden for læse-skrive-området. For eksempel hvad der sker inden for dysleksiområdet, eller hvor striden står mellem phonics og whole language i dansk læsepædagogik. En vigtig håndbog til både lærere og studerende.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Sprog som det, vi lærer igennem

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS