Anmeldelse Udeskole
0   378

Et pletskud

Hvordan kan vi indtænke natur og miljø i arbejdet med mennesker? ”Natur og miljø i pædagogisk arbejde” giver en række pædagogiske metoder, der kan styrke dannelse, udvikling, læring, socialisering og rehabilitering for børn, unge, udsatte, voksne - kort sagt alle.

Natur og miljø i pædagogisk arbejde

Fakta


Titel
Natur og miljø i pædagogisk arbejde

Forfatter
Lasse Thomas Edlev

Pris
375

Sider
344

Forlag
Munksgaard

Nogle bøger rammer plet – denne er én af dem! ”Natur og miljø i pædagogisk arbejde” af Lasse Thomas Edlev er netop udkommet i sin 3. udgave, der ligesom de forrige giver en faglig og solid indføring i, hvordan pædagogisk arbejde med børn, unge og voksne kan foregå i naturen.

Artiklen fortsætter under banneret

Bogen er blevet revideret og udvidet med to nye kapitler, således at den nu lever op til de ændringer, der er sket på pædagoguddannelsen fra 2014. Kapitlet ”Naturterapi” henvender sig i særlig grad til mennesker, der beskæftiger sig med rehabilitering af mennesker i naturen og personlig udvikling. ”Udeliv for alle”, titlen på det andet nye kapitel, er derimod en grundig indføring i begreberne udeliv og friluftsliv og en introduktion til, hvordan friluftslivet kan bruges som det fælles tredje, det vil sige fælles oplevelser, interesser og arbejdsprocesser, som to eller flere mennesker mødes om. Kapitlet er overskueligt, men kommer samtidig vidt omkring fra både udeliv i dagtilbud over friluftsliv for unge til ture for traumatiserede krigsflygtninge.

At bogen henvender sig til mange i det pædagogiske felt, er én af dens styrker. Den er relevant for hele skoleområdet, dagtilbud, men vil også være meget interessant for læsere, der arbejder inden for social- og specialpædagogikken.

Koblingen af teori, eksempler, cases og adskillige tips hele vejen igennem bogen gør ”Natur og miljø i pædagogisk arbejde” kvalitativ og giver en god læseoplevelse – også for de studerende, som måske endnu ikke har så stor pædagogisk praksiserfaring med natur og miljø. Bogens bredde og samtidige grundighed imponerer. Læseren præsenteres for børns sanselige naturoplevelser, men indføres ligeledes i læringsbegrebet og didaktik på en måde, der er til at forstå for alle. At de tidligere udgaver er populære lærebøger på landets pædagogseminarier, er helt forståeligt, og det er jeg ganske sikker på, at denne også bliver.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.008 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen