Anmeldelse

Dansk i dybden - Noveller

Næste gang bruger jeg selv denne bog

Der er ingen grund til selv at stykke et genreforløb om novellen sammen. Med "Noveller" fra "Dansk i dybden" er du godt i gang og sparer på tiden til forberedelse uden at slække på kvaliteten.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

“Dansk i dybden” er en serie, der blandt andet beskæftiger sig med afgrænsede litteraturfaglige forløb - for eksempel om digte, erindringer og folkeeventyr. Og nu er “Noveller” så kommet. Som i de andre udgivelser er der vægt på genrekendskab og brug af litterære begreber. Desuden er der gennemgang af en litterær tekst og skriveøvelser.

Fakta:

Titel: Dansk i dybden - Noveller

Forfatter: Jimmi Michelsen

Pris: 123,75

Sider: 32

Serie: Dansk i dybden

Forlag: Gyldendal

I afsnittet om novellens kendetegn fokuseres der på begreber som begivenhed, handlingsforløb, in medias res, personer, tomme pladser og en åben slutning. Undervejs er der opgaver, der løses individuelt, parvis og i grupper. Der er uddrag fra nyere noveller af blandt andre Klaus Rifbjerg og Helle Helle og fra ældre noveller, eksempelvis “Agerhønen” af Martin A. Hansen. Desuden indeholder hæftet to nyere noveller. Det er “Sheila og elefanterne” af Jesper Wung-Sung og “Ællingen” af Dorthe Nors.

Til Wung-Sungs novelle er der opgaver, eleverne skal arbejde med. Til “Ællingen” er der først en eksemplarisk gennemgang, og derefter er der opgaver, der handler om tomme pladser, fortælleren og perspektivering. Herefter er der oplæg til, at eleverne selv skal skrive en novelle. Til sidst findes et oplæg til evaluering og et forslag til en fremgangsmåde til mundtlig fremlæggelse med et digitalt præsentationsværktøj. Det er to fine noveller, der er valgt. Umiddelbart tænkte jeg, at Dorthe Nors er for vanskelig for folkeskolens elever, men gennemgangen af novellen og de efterfølgende opgaver er spændende og udfordrende.

Min 7. klasse har for nylig arbejdet med novellegenren på nogenlunde samme måde, som det foreslås i dette hæfte, men uden at kende til dette fremragende materiale. Forløbet var i stedet stykket sammen fra mange forskellige steder og tog en del tid at forberede. Havde jeg dog bare haft dette materiale. På få sider kommer man godt omkring det væsentligste i arbejdet med novellegenren.

Jeg forestiller mig, at hæftet kan bruges i 7. klasse til forløb, hvor man fordyber sig i genren. Senere kan man så som opslagsværk bruge afsnittet om selve analysen og supplere med, hvad man ellers har adgang til på portaler og i klassesætsamlingen. Det er sådan, jeg har tænkt mig at gøre næste gang.

Powered by Labrador CMS