Skoleeleverne i undersøgelsen fortæller, at mobiltelefoner og computere er en integreret del af deres hverdag, og at de bruger dem løbende til planlægning, informationssøgning, til at vedligeholde venskaber og finde underholdning. At slukke sin telefon er derfor ikke en mulighed, heller ikke hvis man udsættes for digital mobning.
Undersøgelsen "Hvordan har du haft det på internettet i dag?" fra Dansk Center for Undervisningsmiljø bygger på fem gruppeinterview med elever fra 7. og 9. klasse samt fire individuelle interview med udskolingselever. Ti drenge og ti piger er med i undersøgelsen.
Ifølge undersøgelsen overlapper traditionel mobning og digital mobning ofte hinanden, men den digitale virker hårdere, fordi den er anonym, man kan ikke slippe væk fra den, og der er en stor eksponering – man ved ikke, hvor mange der ser det.
Gode digitale vaner
Eleverne fremhæver vigtigheden i at lære gode digitale vaner, og man kan næsten ikke begynde for tidligt.
Samtidig er det vigtigt, at de voksne er gode rollemodeller – og det oplever børnene bestemt ikke, at de er. Eleverne undrer sig over den hårde tone blandt voksne på nettet, og når de ser kommentarer i medierne.
"Flere af eleverne fremhæver vigtigheden af, at forældrene lærer børnene at stå imod det, de oplever som et pres om ensretning blandt unge. De mener, at børnene allerede fra de er små bør lære, at det er okay at være anderledes, så de ikke begynder at mobbe dem, som skiller sig ud", står der i DCUM-rapporten.
De unge fortæller, at de ikke oplever, at deres forældre og skolen har tilstrækkelig fokus på den digitale verden. Dem, der har haft et forløb og web-etik og god digital kommunikation i skolen fremhæver det. Forløbet har gjort en forskel for dem og de mener, at skolen generelt bør prioritere dette. Ligesom lærerne skal fokusere på gode relationer og god trivsel gennem hele skoleforløbet.
Det går let galt i den digitale verden, fordi meget så let kan misforstås. Når det så er gået galt, er det utroligt svært at udrede historien, fordi ingen kan finde ud af hvem, der har gjort hvad. Mobningen foregår måske flere steder samtidig og forskudt i tid.
Professor: Rent lotteri om danske børn får teknologiforståelse
Børn savner voksnes hjælp mod digital mobning
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.