Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (tv) og Danmarks Lærerforening - her næstformand Dorte Lange og formand Anders Bondo - er enige om et fælles projekt, der skal styrke undervisningen i dansk og matematik og knytte teori og praksis bedre sammen.

DLF og ministeriet bag stort fælles dansk- og matematikprojekt

Danmarks Lærerforening, Undervisningsministeriet og Skolelederforeningen præsenterer i dag et fælles forsøgs- og udviklingsprogram, der på sigt skal give bedre undervisning i dansk og matematik på samtlige danske skoler. Ministeriet har afsat 20 millioner til projektet over tre år.

Publiceret

principper for forsøgsprogrammet

Programmet skal:

  1. Være baseret på og formidle den bedst tilgængelige viden fraforskning og praksis
  2. Bygge på bred inddragelse af kommuner, skoler og fagligeeksperter
  3. Adressere de erfaringer og udfordringer, som skoleledere oglærere oplever i forhold til forsøgs- og udviklingsprogrammetsformål
  4. Løbende sikre en høj grad af deling af viden, erfaringer ogresultater fra programmet med de deltagende skoler og kommuner ogbredt med aktørerne på grundskoleområdet
  5. Tage højde for forskelle i den almene didaktiske tilgang tilundervisning og den fagdidaktiske tilgang til undervisningen idansk og matematik
  6. Sikre generaliserbare erfaringer, resultater og materialer, derkan udbredes til skoler m.fl. uden for forsøgs- ogudviklingsprogrammet. 

Programmets konkrete mål er at identificere, udvikle ogsystematisk afprøve en række indsatser, som udvikler undervisningeni dansk og matematik. Indsatserne omfatter:

  • Udvikling af metoder og værktøjer til at styrke undervisningenskvalitet, herunder arbejdet med Fælles Mål og en varieret oganvendelsesorienteret tilgang til fagenes formål og indhold.
  • Udvikling af lokal kapacitetsopbygning, herunder fagligefællesskaber, ressourcepersoner og pædagogisk ledelse, der støtterop om lærernes faglige praksis i dansk og matematik og styrkerderes muligheder for at give god fagundervisning.

 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Programmet indledes med en videnskortlægning inden for de to største fag i folkeskolen. På baggrund af videnskortlægningen udvælger ministeriet, Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen de indsatser, der skal gennemføres inden for de to fag. På udvalgte skoler skal man afprøve nye indsatser i fagene på alle klassetrin, men i dansk vil der være særligt fokus på undervisningen i udskolingen og i matematik særligt på mellemtrinnet. Formålet er især at styrke lærerne i undervisning, som forbinder teori med konkrete situationer eller problemstillinger i hverdagen, og den viden, der kommer ud af projektet, skal kunne bruges af alle skoler. 

"Dansk og matematik er skolens kernefag, og det er afgørende, at eleverne har de basale færdigheder på plads for også at kunne begå sig i for eksempel geografi, historie og engelsk", siger minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby i en pressemeddelelse om projektet. "Der er behov for, at vi i fællesskab udvikler kvaliteten af undervisningen og gør den mere konkret, så det bliver tydeligt for eleverne, at det, de lærer i klasselokalet, kan bruges i deres hverdag".

2012: Ministeriet går sammen med DLF om stort læseprojekt

Fra Danmarks Lærerforening understreger formand Anders Bondo, at det altid er lærernes mål at løfte elevernes faglighed: 

"Med forsøgs- og udviklingsprogrammet styrker vi lærernes muligheder for at skabe god undervisning, hvor viden og praksis supplerer hinanden. Det er vigtigt, at projektet får koblet evaluering og forskning på, så den viden, der opnås, kan blive formidlet ud til alle folkeskoler".

Også Skolelederforeningen er med i projektet:

"Vi er rigtig glade for, det er lykkes at finde midler til at starte dette projekt op", siger formand Claus Hjortdal. Dansk og matematik er de to vigtigste kernekompetencer igennem hele livet. Vi glæder os over, at programmet samler både viden fra forskning og praksis, samt at målet er videndeling. Så vi vil opfordre kommuner og skoler til at byde ind i programmet - for elevernes skyld".