Programmet indledes med en videnskortlægning inden for de to største fag i folkeskolen. På baggrund af videnskortlægningen udvælger ministeriet, Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen de indsatser, der skal gennemføres inden for de to fag. På udvalgte skoler skal man afprøve nye indsatser i fagene på alle klassetrin, men i dansk vil der være særligt fokus på undervisningen i udskolingen og i matematik særligt på mellemtrinnet. Formålet er især at styrke lærerne i undervisning, som forbinder teori med konkrete situationer eller problemstillinger i hverdagen, og den viden, der kommer ud af projektet, skal kunne bruges af alle skoler.
"Dansk og matematik er skolens kernefag, og det er afgørende, at eleverne har de basale færdigheder på plads for også at kunne begå sig i for eksempel geografi, historie og engelsk", siger minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby i en pressemeddelelse om projektet. "Der er behov for, at vi i fællesskab udvikler kvaliteten af undervisningen og gør den mere konkret, så det bliver tydeligt for eleverne, at det, de lærer i klasselokalet, kan bruges i deres hverdag".
2012: Ministeriet går sammen med DLF om stort læseprojekt
Fra Danmarks Lærerforening understreger formand Anders Bondo, at det altid er lærernes mål at løfte elevernes faglighed:
"Med forsøgs- og udviklingsprogrammet styrker vi lærernes muligheder for at skabe god undervisning, hvor viden og praksis supplerer hinanden. Det er vigtigt, at projektet får koblet evaluering og forskning på, så den viden, der opnås, kan blive formidlet ud til alle folkeskoler".
Også Skolelederforeningen er med i projektet:
"Vi er rigtig glade for, det er lykkes at finde midler til at starte dette projekt op", siger formand Claus Hjortdal. Dansk og matematik er de to vigtigste kernekompetencer igennem hele livet. Vi glæder os over, at programmet samler både viden fra forskning og praksis, samt at målet er videndeling. Så vi vil opfordre kommuner og skoler til at byde ind i programmet – for elevernes skyld".
DLF og ministeriet bag stort fælles dansk- og matematikprojekt
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.