Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Skolelederne: Få skoler vil droppe understøttende undervisning

Det vækker ikke den store begejstring hos skolelederne, at de nu kan give dispensation til at bytte den understøttende undervisning med tolærerordninger, lyder meldingen fra skoleledernes formand. Han ser ikke noget behov for ordningen.

Sebastian Bjerril
Sebastian Bjerril Webredaktør og journalist
12 kommentarer
28. august 2015, kl. 17:48

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

12 kommentarer

Eleverne kan ikke se frem til at få kortere skoledage, selvom skolelederne nu kan gøres ansvarlige for at udstede dispensationer til at korte skoledagen ved at droppe den understøttende undervisning til fordel for to lærere i den almindelige undervisning. For formanden for Skolelederne Claus Hjortdal tror ikke, at det er noget, skolelederne vil benytte sig særligt meget af.

Sådan skal 'hyrdebrevet' læses

"Indtil nu har mine medlemmer ikke efterspurgt det. Jeg holder fast i, at hvis man skal gøre det, så skal det være en pædagogisk løsning. Ikke fordi vi synes, at børnene går for lang tid i skole".

Danske elever har verdensrekord i skoletimer

Han siger, at hvis det viser sig, at eleverne lærer mere af at have to lærere på samme tid, vil han ikke afvise, at det kan være en god ide at prøve ordningen af. Men indtil videre mener han, at det er vigtigere at holde fast i reformens oprindelige tanker.

"Jeg mener stadig, at vi skal holde fast i den overordnede tankegang om, at det er for, at børnene skal blive dygtigere, at vi arbejder. Men hvis man kan lave et system, hvor børnene lærer mere, er det fint", fortæller Claus Hjortdal.

Han giver ikke meget for det hyrdebrev, politikerne sendte ud til kommunerne onsdag eftermiddag. Brevet er mere politisk, end det er noget, der gavner kommunerne eller skolerne.

"Jeg tror, at politikerne har haft mere behov for at signalere styrke, end vi har haft brug for at se et brev. Der er dybest set ikke ændret det store i det. Vi er meget tilfredse med, at man ikke er begyndt at ændre loven på baggrund af nogle avisartikler og nogle få skoleskemaer. Vi er nødt til at holde fast i, at hvis vi skal ændre på loven, så skal det gøres, når parterne omkring er enige om, at det er en god ide, fordi der er behov for det. Så skal vi nok fortælle politikerne om det".

Ellen Trane: Kommunerne må tage ansvar

12 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Skolelederne: Få skoler vil droppe understøttende undervisning

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS