Master i børnelitteratur og lærebogsforfatter Trine May inddrager computerspil i et nyt undervisningsmateriale. Ligesom andre tekster bør computerspil analyseres på egne præmisser, anbefaler hun.

Lærebogsforfatter: Inddrag computerspil i tekstfeltet

Det er oplagt at inddrage computerspil i danskundervisningen, mener master i børnelitteratur og lærebogsforfatter Trine May. Computerspil bør indgå i undervisningen på linje med skrevne tekster men analyseres på spillets egne præmisser.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Trine May er sammen med Susanne Arne-Hansen forfatter til et dansksystem til mellemtrinnet, Fandango, og i den nye bog til 5. klasse inddrager de computerspillet World of Warcraft, som eleverne kan analysere.

Mål: Elever skal forholde sig til forskellige medier

I slutmålet for faget dansk står der, at eleverne skal kunne forholde sig analytisk til tekster fra forskelligartede medier. Men det med de forskelligartede medier glimrer ved sit fravær i mange undervisningsmaterialer, mener Trine May.

"Her er det næsten udelukkende den tekstbaserede fiktion, vi møder. Det undrer mig, fordi den tekstbaserede fiktion i dag kun er én variant ud af en hel masse andre mulige, og fordi børn i høj grad har taget de andre medier og deres fortællinger til sig".

Analyse på spillets egne præmisser

Hun argumenterer for, at man i danskundervisningen skal udvide tekstfeltet til at omfatte tekster fra andre medier end kun de skrevne.

"Når andre medier er repræsenteret, har det, hvis bølgerne gik rigtig højt, været film, men computerspil bør ligeledes indgå", siger Trine May og pointerer, at computerspil skal supplere de øvrige tekster og ikke erstatte dem.

"Når vi inddrager computerspil i danskundervisningen, er det målet, at vi løfter os op over det umiddelbare forbrugsniveau, distancerer os og ser på, hvordan en historie bliver fortalt i det her medie", siger Trine May.

I analysen af et computerspil kan man inddrage nogle af de redskaber, man kender fra tekstanalyse. Man kan for eksempel tale om forskellige genrer, forskellige fortællepositioner og synsvinkelhåndtering. Men på nogle punkter adskiller spillets fortællinger sig markant fra de skrevne teksters fortællinger. Det gælder for eksempel plotstruktur, tid og rum. Så her bør man analysere spillene på deres egne præmisser, mener Trine May.

Sammen med computerspilsforsker Bo Kampmann Walther er Trine May i gang med at udvikle analyseredskaber til computerspil.

I computerspil er man medskaber af værket

Meningen med at inddrage computerspil i et undervisningsmateriale er ikke, at klassen skal sidde med hver deres computer og spille. Materialet Fandango lægger op til at arbejde med World of Warcraft i et fortolkningsfællesskab, hvor klassen på en storskærm logger sig ind i spillet og i selve processen diskuterer, hvad det er, der sker, når de spiller.

I litteraturpædagogikken diskuterer man, hvor meningen med værket skal findes. Om den skal findes hos forfatteren, i værket selv eller hos læseren selv.

"I eksempelvis World of Warcraft bliver det meget konkret, for her skaber du selv den karakter, du vil bevæge dig rundt i spillet med, og du bestemmer selv hvilket landskab, du vil navigere rundt i, hvor du vil gå hen, og hvad du vil gøre. Hvor en tekst præsenterer dig for, hvad der vil ske, præsenterer et spil dig for, hvad der kan ske, så her er du selv helt konkret medskaber af værket", siger Trine May.

Når computerspil hidtil har været inddraget i undervisningen, har det oftest været i form af de spil, der går under betegnelsen 'edutainment'.

"Man pakker så at sige et fagligt stof ind i et spil og forklæder det i smart grafik. Vi inddrager i stedet de 'rigtige' spil, som ikke er lavet for at man skal lære noget bestemt af dem. Vi inddrager dem for deres egen skyld. Vi ser på dem som et udtryk for et stykke fiktion, altså som et æstetisk udtryk, og vi arbejder med dem i optikken fiktionskompetence", pointerer Trine May.