Sovjetunionens politiske ledere prøver at overtale USA til at fjerne deres missiler i Tyrkiet

Den kolde krig genopstår i Ejbybunkeren

I Ejbybunkeren i udkanten af Rødovre tilrettelægger Skoletjenesten Københavns Befæstning undervisningsforløb om den kolde krig i form af rollespil. Når eleverne smider tasker og overtøj, går ned i den grå betonbunker og trækker i udklædningsdragter, bliver tiden skruet tilbage til 1963.

Publiceret

Københavns luftforsvar har brugt Ejbybunkeren 

Ejbybunkeren er en del af Oplevelsescenter Vestvolden, der blevåbnet for offentligheden for et par år siden og efterfølgendeindrettet til oplevelses- og læringsrum.

Bunkeren har været brugt af Københavns luftforsvar fra 1954 ogtil 1971, hvor der døgnet rundt blev holdt øje med luftrummet overhovedstaden i tilfælde af, at den kolde krig skulle blivevarm. 

SKOLETJENESTEN

Undervisningsforløbet i Ejbybunkeren er gratis for klasser fraRødovre, Gentofte og Københavns Kommuner. For alle andre klasserkoster besøget 750 kroner og booking kan ske viawww.skoletjenesten.dk, hvor man også kan finde informationer omlæringsudbytte og undervisningsmaterialer. 

Skoletjenesten har afdelinger på en række museer ogkulturinstitutioner, der tilbyder undervisningsforløb til elever ialle aldre. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Regnbuefarvede hippier, nålestribede politikere og emblembehængte militærfolk står skulder ved skulder i en rundkreds og smider hver en arm ind i midten: "USA you were born to rage, so come on!" Den selvudnævnte John F. Kennedy har udvalgt kampråbet, og det bliver råbt på en måde, så russerne i den anden ende af bunkeren ikke kan være i tvivl om, at de mener det.

Ejbybunkeren på Københavns Befæstning danner rammen om Mission Kold Krig, hvor 9.z fra Virum Skole skal være en aktiv del af historien gennem halvanden times rollespil. Eleverne er delt op i USA og Sovjetunionen, og både øst og vest har tre undergrupper: militær, politikere og borgere, der skal forholde sig til våbenkapløb, Cuba-krise og forhandlingssammenbrud. Historiespillet er kontrafaktisk (eleverne afprøver alternative udfald af de forskellige begivenheder) og består af flere runder, hvor landene efter forhandlinger skal op- eller nedruste og i sidste ende afgøre, om tredje verdenskrig skal bryde løs.

Undervisningsforløbet er tilrettelagt af Skoletjenesten Københavns Befæstning, der er en del af den samlede organisation Skoletjenesten, som udvikler og gennemfører undervisningsforløb for skoleklasser i samarbejde med en række kulturinstitutioner, med det mål at hjælpe undervisningen ud af klasseværelset og udnytte det læringspotentiale, der kan følge med de anderledes læringsrum. Mission Kold Krig kan både passe ind i historie og samfundsfagstimer.

Temadag om skolereform, åben skole og fælles mål

Eleverne går i historiens fodspor

Den fælles strategi i USA-lejren er netop vedtaget, og både borgere, politikere og militær skal forberede de kommende forhandlinger med fjenden. En af eleverne tjekker lige, om der er nogle, der lytter ved døren, inden de går videre. "Vi siger, vi nedruster og fjerner vores missiler i Tyrkiet, men vi opruster. Hold løgnen kørende, og få dem til at nedruste", siger John F Kennedy og hans kompagnoner. De skal alle forberede argumenter til forhandlingerne, blandt andet ved hjælp af skilte med historiske kilder og oplysninger, de har fundet rundt omkring i bunkeren. Desuden har de fået udleveret papirer med informationer til deres hold. For en sikkerheds skyld gemmer de alle papirerne under et par hynder, for man kan jo aldrig vide, om russerne kommer og stjæler. 

Den kolde krig har været tema i historie- og samfundsfagsundervisningen for 9.z, så op til besøget i Ejbybunkeren har klassen arbejdet med liberalisme og kommunisme og den internationale politik i perioden. Efter besøget skal klassen blandt andet perspektivere begivenhederne til den nuværende konflikt mellem Rusland og EU/Ukraine, og på den måde skabe en historisk sammenhæng. Klassens historie- og samfundsfagslærer, Palle Jensen, håber, eleverne får en oplevelse af, at det både er spændende og relevant at arbejde med den kolde krig.

"Jeg husker selv den kolde krig, men det gør eleverne jo ikke. Derfor er det glimrende for eleverne at flytte ud i historiens fodspor. De lærer på en anden måde i dette rum, og ved at løbe rundt i bunkeren,tror jeg også, de husker min klasseundervisning bedre," siger Palle Jensen.

Petra og Frederikke på 15 er russiske borgere i spillet, og de synes, det er sjovt at få undervisning på en anden måde end i klassen.

"Det er fedt at gøre det et sted som en bunker, og det bliver realistisk med de dragter,vi har på. Så er det også nemmere at spille en anden. Det er også fedt at få et indblik i Sovjetunionen. For eksempel vidste vi ikke, at der var missiler rettet mod Sovjet i Tyrkiet". 

Atomkrig eller fred

Den første forhandlingsrunde er i gang, og en gruppe af sovjetiske politikere og amerikanske borgere skal prøve at nå til enighed. Spørgsmålet "hvorfor har I så mange atomvåben?" bliver straks besvaret med: "Ja, hvorfor har I?", og sådan forsætter diskussionen. Da en af de russiske politikere, som selvfølgelig er iklædt pelshue, siger: "Har vi bombet, nej! Har USA, ja!" bifalder hans makker argumentet med en lille sejrsdans, og der bliver straks tilbudt at skåle på 'god gammeldags vodka'.

For nogle grupper gik det mest op i 'hvem har taget min hat-drillerier', mens andre grupper fik diskuteret nedskydning af amerikanske piloter ved Cuba og andre storpolitiske problemer, og andre igen blev enige om at slutte fred. Da rollespillet skulle afsluttes, valgte de amerikanske politikere og militæret at kaste et krigskort, men da Sovjetunionen og de amerikanske borgere valgte fred, blev verdensfreden alligevel sikret.

Læs mere

Herkan du læse mere om Mission Kold Krig og tilmelde dinklasse.