Forskning
0   602

Nye docenter skal styrke læreruddannelsen

Leder af videncentret Læremiddel.dk Thomas Illum Hansen er netop blevet udnævnt til docent ved UC Lillebælt. Han er den seneste i en række nyudnævnte docenter på professionshøjskolerne. Thomas Illum mener, at hans og de andre docenters arbejde vil styrke forskningstilknytningen og det faglige miljø på læreruddannelsen.

"At ansætte docenter på professionshøjskolerne er helt klar et skridt i retning af, at vi får mere anvendelsesorienteret forskning. Docenterne kan stå i spidsen for faglig ledelse og forskningsledelse, så man kan styrke de faglige miljøer på professionshøjskolerne", siger Thomas Illum Hansen. 

I løbet af det seneste halve år er der blevet udnævnt en række docenter på professionshøjskolerne som led i en ny stillingsstruktur, der skal gøre uddannelserne mere forskningsbaserede. Strukturen blev indført med en bekendtgørelse, der trådte i kraft 1. april i år. Fremover vil der være både adjunkter, lektorer og docenter ansat. Docent betegner en stilling mellem en lektor og en professor, og skal derfor også både udvikle uddannelserne, skabe strategisk og internationalt samarbejde og bedrive forskning og udvikling.

HENSIGT MED NY STILLINGSSTRUKTUR

Stillingsstrukturen skal understøtte, at institutionerne

1) udvikler eksisterende og nye videregående uddannelser og efter- og videreuddannelser i tilknytning hertil på et internationalt fagligt niveau,

2) giver de bedste rammer for løbende at udvikle uddannelserne, så de kan matche fremtidens behov for kompetencer på arbejdsmarkedet og imødekomme behovet for kvalificeret arbejdskraft i såvel den private som den offentlige sektor,

3) øger kvaliteten i uddannelserne for at skabe et sammenhængende, dynamisk og fleksibelt videregående uddannelsessystem,

4) udfører forsknings- og udviklingsaktiviteter,

5) gennem nationalt og internationalt samarbejde og viden- og kompetenceudvikling tillige bidrager til regional og national udvikling og vækst af erhverv og professioner, herunder i udkantsområder,

6) samarbejder strategisk og konkret og

7) samarbejder med relevante forskningsmiljøer og med de erhverv og professioner, som institutionernesuddannelser retter sig mod.

Kilde: Bekendtgørelsen om stillingsstruktur for undervisere ved erhvervsakademier, professionshøjskoler og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

"Det er en lidt anderledes type forskning, vi kommer til at bedrive på professionshøjskolerne i forhold til universiteterne. Vi prioriterer andre områder, fordi vi ikke kun skal leve op til de videnskabelige standarder, men også til, om vores resultater kan fungere i praksis. Det er en god måde at blive udfordret på, når man producerer viden", siger Thomas Illum Hansen.

Det er op til professionshøjskolerne, hvor mange docenter de ansætter, men der er typisk bliver slået omkring fem stillinger op i år. Nogle er erstatninger for lektorstillinger, mens andre er nye. Det er også i nogle tilfælde interne lektorer, der får stillingerne, mens det i andre tilfælde er eksterne ansøgere. Docenterne kan enten være tilknyttet en bestemt professionsuddannelse eller brede sig ud over flere uddannelser. 

Artiklen fortsætter under banneret

Bedre kobling mellem forskning og praksis

For Thomas Illum selv, der de seneste syv år har været leder af Nationalt Videncenter for Læremidler, Læremiddel.dk, er docenttitlen i høj grad en synliggørelse af den anvendelsesbaserede viden, som han har været med til at producere. Og han mener, at de nye docenter generelt vil fungere som en styrkelse for uddannelserne.

"Ikke mindst på læreruddannelsen er det klart, at der skal være kobling mellem noget, der på den ene side har forskningshøjde og på den anden side er anvendelsesorienteret. Det er jo lige præcis det krydsfelt, der er afgørende for næste generation af lærere. Og det her kan også betyde, at man i højere grad vil kunne lave en målrettet satsning i forhold til nogle af de temaer, som er vigtige i forhold til folkeskolen - fx lærermidler, inklusion og undervisningsdifferentiering".

De nye docenter vil også kunne fungere som professionsvejledere for ph.d-studerende, hvilket betyder, at der bliver mulighed for at få flere ph.d-studerende tilknyttet professionshøjskolerne.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
121 andre er allerede tilmeldt

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
138 andre er allerede tilmeldt