Forskning
1   660

Produktivitetskommissionen i opgør med skoleforskere

Det er forkert at sige, at flere timer ikke i sig selv har en effekt, skriver kommissionen i rapporten om uddannelse og innovation.

Produktivitetskommissionen mener, at Hattie og andre skoleforskere tager fejl, når de ved hjælp af internationale undersøgelser viser, at flere timer til eleverne ikke giver bedre resultater. Baggrunden for skoleforskernes konklusion er, at man ikke har kunnet påvise en sammenhæng mellem antallet af timer og elevernes dygtighed.

Men sådan kan man ikke slutte, siger Produktivitetskommissionen. Det kan jo være, at man netop giver de svageste elever flest timer, skriver kommissionen:

»Et af hovedpunkterne i den nye folkeskolereform er, at eleverne skal have mere undervisning, særligt i dansk og matematik. Kritikere af reformen har påpeget, at der ikke er nogen sammenhæng mellem antallet af undervisningstimer og elevernes færdigheder. Baggrunden er blandt andet, at der i Pirls- og Timss-undersøgelserne ikke er nogen tendens til, at elever, der har modtaget mere undervisning, klarer sig bedre i skolen. Et stort metastudie af John Hattie (2008, redaktionen) drager en lignende konklusion. Det er imidlertid en forkert konklusion«.

Sådan skriver kommissionen i sin delrapport om uddannelse og innovation, som blev offentliggjort den 17. december.

Artiklen fortsætter under banneret

Professor Peter Allerup, Aarhus Universitet, dansk ansvarlig for Timss, giver ikke meget for kommissionens udfald:

»Den aner ikke, hvad det er for nogle mekanismer, der gør sig gældende i kommunerne, når man skal fastsætte timetallet. Der bliver ikke året i forvejen slået op i relevante tabeller, når man skal finde ud af, hvad det socioøkonomiske niveau for næste års 4.-klasser er. Den mekanisme, der tilrettelægger antallet af timer, er derimod politisk funderet, og det er et resultat af prioritering af de kommunale opgaver«, siger Peter Allerup.

En anden kritik fra kommissionen handler om, at læreruddannelsen har brug for et løft.

»Vi finder det ret bekymrende, at de, der bliver optaget på læreruddannelserne, har lavere gennemsnitskarakterer end den gennemsnitlige student. Dertil kommer, at danske lærerstuderende modtager halvt så meget undervisning, som de gjorde i midten af firserne. Og der er mindre studieaktivitet end i andre lande, vi sammenligner os med«, sagde formand for Produktivitetskommissionen Peter Birch Sørensen. Kommissionen anbefaler desuden, at der skal gives mulighed for alternative læreruddannelser - for eksempel skal det undersøges, hvordan man kan blive folkeskolelærer via universitetet.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
123 andre er allerede tilmeldt
Netværk for lærerstuderende

Vidste du, at du lige nu læser på et af Folkeskolens nye faglige netværk Lærerstuderende?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.