Forsker: Det er ikke nok at lave nye Fælles Mål
I dag er der kick off for arbejdsgrupperne til de nye Fælles Mål. Men det hjælper ikke at bliver ved med at revidere målene, hvis man ikke samtidig gør en stor indsats for at implementere dem på skolerne, lyder det fra lektor Finn Wiedemann, som har stået for en tidligere evaluering af målene.
Hvis skoleledelsen tager aktivt ansvar for at implementere
Fælles Mål og sætter tid og resurser af til, at lærerne i
fællesskab kan finde ud af, hvordan de kan bruges i undervisningen,
så bliver målene brugt efter hensigten. Hvis ledelsen derimod
overlader implementeringen af målene til den enkelte lærer, så
bliver de aldrig rigtigt brugt. Det viste evalueringer af Fælles
Mål allerede i 2006/2007.
Evalueringen var bestilt af Undervisningsministeriet og i spidsen
for evalueringsgruppen stod lektor og ph.d. ved Institut for
Kulturvidenskaber, Uddannelsesvidenskab på Syddansk Universitet
Finn Wiedemann. Rapporterne var omfattende og funderet på
landsdækkende kvantitative undersøgelser af forvaltninger, lærere
og børnehaveklasseledere plus ni casestudier. Men inden rapporterne
var klar, havde ministeriet besluttet, at der skulle laves nye
mål.
"Da slutrapporten udkom i 2007 var ministeriets interesse for
evalueringen kølnet væsentligt. Årsagen var, at et andet kontor i
ministeriet end det, som koordinerede evalueringen, havde igangsat
arbejdet med at formulere nye fælles mål. På den baggrund blev
vores slutevaluering overflødig. Vi evaluerede på noget, som nogen
havde bestemt skulle erstattes af noget nyt, hvilket vores mand i
ministeriet beklagede. Da rapporten kom, blev den gemt af vejen på
en perifer hjemmeside, og der var ingen pressemeddelelse, hvor
ministeren gav rapporten anbefalinger med på vejen", fortæller Finn
Wiedemann i et indlæg på folkeskolen.dk.
Artiklen fortsætter under banneret
Nye mål kræver tid og resurser
Men nu, hvor der igen går et storstilet arbejde i gang for at lave nye Fælles Mål, gør Finn Wiedemann opmærksom på, at evalueringens resultater fortsat er meget aktuelle. Rapporterne viste nemlig netop, at det ikke var indholdet af målene eller deres form, der afgør, om de blev brugt eller ej.
"At forenkle målene og binde dem op på kompetencer vil
sandsynligvis kunne afhjælpe de problemer, der har været med, at
der har været for mange mål, og de har været for detaljerede. Men
det kræver, at man arbejder aktivt med, hvad målene konkret vil
betyde i forhold til for eksempel læsning i 4. klasse".
Han kan ud fra den tidligere evaluering se, at det er nødvendigt
at sætte tid og rum af til at lærerne kan få et konkret forhold til
målene, så de kan bruge dem pædagogisk og didaktisk.
"Hvis ikke skolelederen sætter tid af, til at lærerne arbejder
sammen om de nye mål, så risikerer de at få samme betydning som de
nuværende fælles mål, som for mange lærere ikke er en integreret
del af den pædagogiske arbejdshverdag. Problemstillingen bør
adresseres ministerielt, men det skal også appliceres forvaltnings-
og skolemæssigt".
Ministeriet: Vi arbejder på et vejledningsmateriale
I Undervisningsministeriet kender specialkonsulent Helene Hoff,
som står for processen med de nye fælles mål, ikke konkret til
evalueringsrapporten fra 2007. Men hun understreger, at man i
ministeriet er meget opmærksomme på, at der også skal arbejdes med
implementeringen af de nye mål.
"Målene kan ikke stå alene. De skal ses i sammenhæng med et
inspirations- og vejledningsmateriale, som vil blive udviklet og
lagt på Emu'en. Det er også en del af forenklingen af fælles
mål, at der bliver udarbejdet en generel vejledning til, hvordan
man arbejder med læringsmåll, for eksempel i forhold til
undervisningsdifferentiering, evaluering og målstyret undervisning
generelt. Det er en del af den politisk aftalte ramme".
Hun er helt enig med Finn Wiedemann i, at det er vigtigt, at der
bliver arbejdet med implementeringen konkret ude på skolerne. I
forhold til den tid det måtte tage på skolerne, siger hun:
"Folkeskolen er en kommunal opgave. Fra ministeriets side hjælper
vi med implementeringen af folkeskolereformen ude på skolerne,
blandt andet gennem læringskonsulentkorpset. Det er den måde vi kan
gå ud og hjælpe kommunerne".
Læs også kommentar fra Finn Wiedemann om behovet for implementering af de nye Fælles Mål via linket øverst til højre.
MERE OM EMNET