Anmeldelse Inklusion
0   454

Spørgsmål er de bedste svar

I arbejdet med inklusion kan fokus på dilemmaerne få nye nuancer frem. Dette er bare én af flere interessante pointer i en absolut anbefalelsesværdig bog.

Inklusion

Fakta


Titel
Inklusion

Forfatter
Helene Ratner

ISBN
9788750043447

Pris
270

Sider
216

Forlag
Akademisk Forlag

Når den helt almindelige lærer ude i det ganske danske land hver dag arbejder med inklusion for øje, er det ikke uden en bugnende værktøjskasse til rådighed. Klasseledelse, Cooperative Learning, læringsstile, LP, Pals og reflekterende team er bare nogle af de værktøjer, vi som praktikere kan sætte i spil, når målet er inklusion.

Artiklen fortsætter under banneret

Men hvad så, når inklusionen – trods rigelige værktøjer og gode intentioner - alligevel ikke rigtig lykkes? Er det så lærerens evne og vilje, den er gal med? Skal vi bare finde andre værktøjer? Eller hvad så?

I den forbindelse er ”Inklusion – dilemmaer i organisation, profession og praksis” i min optik et vigtigt og nødvendigt opråb i arbejdet med inklusion. Forfatteren ønsker med denne bog at skabe nye præmisser for, hvordan vi forstår og arbejder med inklusion, og analyserer en række af inklusionens iboende dilemmaer på tværs af organisation, profession og praksis. Målgruppen er skoleledere, lærere, skolekonsulenter, der arbejder med inklusion, og studerende på videregående uddannelser.

Bogen indledes med en redegørelse for blandt andet inklusion samt bogens empiriske og teoretiske grundlag. Herefter præsenteres læseren for aktørnetværksteori (ANT), som udgør den analytiske ramme for bogens undersøgelse af inklusion. I det tredje kapitel søger forfatteren hermed at identificere væsentlige begivenheder og udfordringer med at organisere inkluderende praksisser i forhold til specialundervisningen fra 1930 op gennem 1990'erne. Kapitlet afsluttes – i lighed med de efterfølgende fire kapitler - med en række refleksionsspørgsmål til diskussion. I bogens øvrige kapitler analyserer forfatteren styringsrationaler og værktøjer, refleksion, forhandlinger af inklusion på to skoler og refleksionsteknologier. I konklusionen opsummeres nogle af analysernes ”vigtigste spændinger”, og der gives bud på, hvordan man arbejder gennem inklusionens dilemmaer.

Som læser får man ikke nye modeller eller gode råd til det inkluderende arbejde i den yderst velskrevne og læsevenlige bog. Men man får noget ganske andet. Forfatteren opfordrer os til at reflektere over vores arbejde med inklusion: At se mulighederne i inklusionens dilemmaer, udforske disse og ikke lade os skuffe over, at praksis ikke lever op til idealet. Det er nyt for mig!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.369 andre er allerede tilmeldt