Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Spørgsmål er de bedste svar

I arbejdet med inklusion kan fokus på dilemmaerne få nye nuancer frem. Dette er bare én af flere interessante pointer i en absolut anbefalelsesværdig bog.

Inklusion

Christina Krolmer
Start debatten
3. september 2013, kl. 12:31

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Når den helt almindelige lærer ude i det ganske danske land hver dag arbejder med inklusion for øje, er det ikke uden en bugnende værktøjskasse til rådighed. Klasseledelse, Cooperative Learning, læringsstile, LP, Pals og reflekterende team er bare nogle af de værktøjer, vi som praktikere kan sætte i spil, når målet er inklusion.

Titel: Inklusion

Forfatter: Helene Ratner

ISBN: 9788750043447

Pris: 270

Sider: 216

Forlag: Akademisk Forlag

Men hvad så, når inklusionen – trods rigelige værktøjer og gode intentioner – alligevel ikke rigtig lykkes? Er det så lærerens evne og vilje, den er gal med? Skal vi bare finde andre værktøjer? Eller hvad så?

I den forbindelse er ”Inklusion – dilemmaer i organisation, profession og praksis” i min optik et vigtigt og nødvendigt opråb i arbejdet med inklusion. Forfatteren ønsker med denne bog at skabe nye præmisser for, hvordan vi forstår og arbejder med inklusion, og analyserer en række af inklusionens iboende dilemmaer på tværs af organisation, profession og praksis. Målgruppen er skoleledere, lærere, skolekonsulenter, der arbejder med inklusion, og studerende på videregående uddannelser.

Bogen indledes med en redegørelse for blandt andet inklusion samt bogens empiriske og teoretiske grundlag. Herefter præsenteres læseren for aktørnetværksteori (ANT), som udgør den analytiske ramme for bogens undersøgelse af inklusion. I det tredje kapitel søger forfatteren hermed at identificere væsentlige begivenheder og udfordringer med at organisere inkluderende praksisser i forhold til specialundervisningen fra 1930 op gennem 1990'erne. Kapitlet afsluttes – i lighed med de efterfølgende fire kapitler – med en række refleksionsspørgsmål til diskussion. I bogens øvrige kapitler analyserer forfatteren styringsrationaler og værktøjer, refleksion, forhandlinger af inklusion på to skoler og refleksionsteknologier. I konklusionen opsummeres nogle af analysernes ”vigtigste spændinger”, og der gives bud på, hvordan man arbejder gennem inklusionens dilemmaer.

Som læser får man ikke nye modeller eller gode råd til det inkluderende arbejde i den yderst velskrevne og læsevenlige bog. Men man får noget ganske andet. Forfatteren opfordrer os til at reflektere over vores arbejde med inklusion: At se mulighederne i inklusionens dilemmaer, udforske disse og ikke lade os skuffe over, at praksis ikke lever op til idealet. Det er nyt for mig!

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Spørgsmål er de bedste svar

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS