Anmeldelse Pædagogik
0   604

Hjælp til inklusion

Omfattende værkstedsbog om at undervise i det, de fleste af os har lært uden undervisning.

Social tænkning

Fakta


Titel
Social tænkning

Forfatter
Michelle Garcia Winner

ISBN
9788790333430

Pris
399

Sider
367

Forlag
Forlaget Pressto


Denne meget omfattende bog handler om, hvordan man kan arbejde med behandling og undervisning af børn og unge, der har problemer, fordi de ikke behersker almindelige sociale færdigheder og derfor har problemer med at agere socialt. Forfatteren er leder af ”Center for social tænkning” i Californien og kendt som foredragsholder. Hun har udviklet et begreb om social tænkning, hvor social adfærd og kognition er koblet til et socialkognitivt begreb. Pointen er, at definitionen af sociale færdigheder ikke alene omfatter adfærden, men også og helt grundlæggende de tanke- og læringsprocesser, der ligger bag ved adfærden, og som der må arbejdes med, når adfærd skal ændres. Med elever med socialkognitive vanskeligheder må vi undervise i det, som de fleste af os har lært uden undervisning. Hvordan man så kan gøre det, handler det meste af bogen om.

Artiklen fortsætter under banneret

En væsentlig del af bogen består i beskrivelsen af en metode med fire kommunikationstrin, som forfatteren har fået øje på ved observation af interpersonel kommunikation, og som hun anbefaler til brug i mange undervisningssammenhænge: 1) Tænk på en person, du ønsker eller har brug for at kommunikere med, 2) Vær fysisk til stede, og indiker dine kommunikative intentioner, 3) Skaf direkte øjenkontakt for at slå dine kommunikative intentioner fast over for personen eller personerne, 4) Brug sprog til at kommunikere med personen/personerne, samtidig med at du opretholder og bygger videre på de første tre trin. Til hvert af de tre trin er der masser af undervisningseksempler og -forslag fra forfatterens egen virksomhed.

En anden del af bogen indeholder en profil, der kan anvendes ved kortlægning og beskrivelse af eleverne og deres forudsætninger, som ifølge forfatteren er bedre egnet som grundlag for valg af pædagogisk strategi end almindelige intelligenstest.

Bogen har mange henvisninger til forskning, ligesom der er mange erfaringsbeskrivelser, begrebsindkredsninger og lidt historik, der kan sætte forfatterens begrebsudvidelse i perspektiv. Bogen kan betegnes som en værkstedsbog, der indeholder meget stof til udfordring og kan bruges af lærere, der underviser gruppen af børn og unge med socialkognitive vanskeligheder, men også af lærere, der mere bredspektret arbejder med børn og unge i forbindelse med specialundervisning og inklusion. Forfatteren henviser også forældre til bogen, men det er måske at gabe for højt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.286 andre er allerede tilmeldt