Biblioteket Nota har udviklet E17, som afspiller lydbøger på mobiltelefonen, samtidig med at eleven følger med i teksten, men der er behov for mere viden om, hvordan it og pædagogik kan spille sammen, mener Ministeriet for Børn og Undervisning.

It-redskaber skal bane vej for inklusion af fagligt svage elever

Med en pulje på ti millioner kroner opfordrer Undervisningsministeriet forskere og skoler til at finde ud af, hvordan nye digitale læringsformer og anvendelse af it-baserede redskaber kan komme fagligt svage elever til gavn. Det haster med at søge.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er behov for mere viden om, hvordan pædagogik og it kan spille sammen, så man kan inkludere flere elever med særlige behov i den almindelige undervisning, mener Ministeriet for Børn og Undervisning.  Derfor er der under satspuljen for 2012 afsat ti millioner kroner til projekter med it, som er rettet mod fagligt svage elever og elever med særlige behov.

Puljen støtter udviklingen af konkrete skoleprojekter

Puljen kan søges af forskningsinstitutioner, der samarbejder med kommuner og skoler om konkrete forløb, der kan styrke inklusion og undervisningsdifferentiering. Det kan for eksempel handle om at udvikle nye digitale læringsmidler til tidlig læsning eller brug af it til at sikre struktur og planlægning af læringsmiljøer til elever med opmærksomhedsforstyrrelser.

Unge ordblinde kan lytte bøger på deres mobiltelefon

"Der er behov for at udvikle digitale læringsformer, som stimulerer elevers forskellige potentialer, og som kan tilpasses i forhold til særlige behov, dels for at få viden om, hvilke muligheder læse- og skriveteknologi fra specialundervisningen giver som værktøjer til undervisningsdifferentiering i den almindelige undervisning," hedder det i ministeriets oplæg.

Projektforslag skal indsendes senest søndag den 16. december 2012. De udvalgte projekter vil blive konkretiseret i samarbejde med Ministeriet for Børn og Undervisning i januar og februar 2013.

Læs mere via linket til højre.

Læs mere

Puljen til it-baserede læringsformer