Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Muligvis et mirakelmiddel

“Børn glemmer lettest, hvad de har hørt, mindre let, hvad de har set, men aldrig hvad de har udført”. Jean-Jaques Rousseau.

Skolehaver

Karen Marie Beklar
Start debatten
17. september 2012, kl. 14:53

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Klimaforandringer og andre miljøproblemer, sundhedsfremme, forskellige læringsstile, inklusion af børn med særlige behov og meget mere. Står denne bogs indhold til troende, er rækken af pædagogiske og dannelsesmæssige fortrin ved skolehaver lang. Det vil Ulla Skovsbøl vise ved at tage læseren på en rundtur, både i det didaktiske landskab og i den konkrete verden, hvor hun har set nærmere på skolehavekoncepter i Danmark, England, Tyskland og USA.

Titel: Skolehaver

Forfatter: Ulla Skovsbøl

ISBN: 9788771180725

Pris: 269

Sider: 238

Forlag: Forlaget Frydenlund

Begejstringen for skolehavetanken er stærkt smittende – og tilsyneladende også velbegrundet. Fortællingerne om glade børn, der vokser i takt med egne gulerødder og rødbeder, er slet og ret solstrålehistorier, levendegjort af den reportageagtige stil, som forfatteren, der har en baggrund som journalist, formidler dem i.

Der er nok ikke mange børn, der ikke ville have glæde af, at deres undervisning regelmæssigt rykker udendørs og skabes i sammenhæng med den virkelige omverden og natur. Alligevel er der måske en særlig gruppe børn, det er værd at rette blikket mod, når vi taler om læringsudbytte i den rummelige folkeskole. Inklusion står øverst på agendaen, uanset hvilket niveau af skoleverdenen vi befinder os på lige nu, og skolehaver synes at være et godt bud på, hvordan man tilgodeser børn med særlige eller begrænsede forudsætninger for at deltage i den almindelige undervisning.

Så hvorfor kommer der ikke bare flere skolehaver i brug? Det er der ikke et entydigt svar på, men bogens kapitel 1, der giver et historisk rids af skolehavernes historie i Danmark, peger på forskellige forhold, der har været bestemmende for skolehavetankens udbredelse gennem de seneste 100 år. Det sandsynliggøres samtidig, at nutidens øgede bevidsthed om kropskultur, friluftsliv og økologi vil give skolehavebevægelsen vind i sejlene de kommende år.

Bogen kan anbefales til alle, der tilslutter sig denne udvikling og måske lokalt vil stå i spidsen for nye skolehaveprojekter. De konkrete beskrivelser i bogen tilbyder masser af inspiration til, hvordan dette kan gribes an i praksis. Endvidere opsummerer bogens sidste kapitel mere generelt de pædagogiske muligheder og udfordringer i skolehaven og viser en forbindelse herfra og til Fælles Mål for fagene natur/teknik og hjemkundskab. Her anføres det også, at mange andre af folkeskolens fag kan flyttes ud i skolehaven. Skal jeg pege på en mangel ved bogen, må det være, at ikke også disse fags Fælles Mål er fremhævet og sat i forbindelse med de pædagogiske muligheder. Men den opgave kan en innovativ faglærer nok også selv klare.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Muligvis et mirakelmiddel

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS