Anmeldelse

Opdagende skrivning i praksis

Leg skriftsproget ind

Ingen ved deres fulde fem vil forvente, at de første bevidste forsøg på kommunikation fra en etårig fremstår som ren og tydelig tale. I metoden opdagende skrivning er dette ræsonnement videreført i forhold til det skrevne sprog.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tankegangen bag opdagende skrivning er, at børn lettest får forståelse af og motivation til at anvende skriftsproget, når de får lov til at lege sig ind i det. Og det vel at mærke i sammenhænge, hvor det, de skriver, skaber kommunikativ værdi i forhold til andre, på børnenes egne præmisser. Ikke noget med rigtigt eller forkert – kun anerkendelse af ethvert forsøg på at forstå og benytte sig af korrespondancen mellem bogstav og lyd. Metoden har tillige det fortrin, at den skaber en lettere vej til elevernes egen afkodning af skrift – altså læsning. Hvordan denne dobbelte læringsproces kan udfolde sig, er nøje beskrevet og eksemplificeret i bogen ”Opdagende skrivning – en vej ind i læsningen”, udgivet i 2010.

Fakta:

Titel: Opdagende skrivning i praksis

Forlag: Filmkompagniet

Nu kan skriveprocessen også iagttages på en lille film, der ligger gratis tilgængelig på videnomlaesning.dk - websiden tilhørende Nationalt Videncenter for Læsning. Indholdet i filmen adskiller sig ikke stort fra bogens indhold, men har den styrke, at man her ser og hører ophavskvinderne til metoden med levende ord og ansigter redegøre for, hvorfor den virker så godt. Og, vigtigere endnu, vi kan iagttage børnene i fuldt sving i klassen og se, hvordan deres anstrengelser fører til både konkrete produkter og stolte smil.

Filmen er sådan set ikke nødvendig for at komme i gang med metoden, da bogen er så rigelig fuld af praksiseksempler og konkrete værktøjer, der er lige til at tage med ind i klasselokalet. Men som nævnt uddyber den de personlige oplevelser, der er i vente, hvis man engagerer sig helhjertet i at arbejde med opdagende skrivning. Den vil derfor kunne være et værdifuldt middel til at få forældrene til at bakke op om metoden, for eksempel gennem visning på det første forældremøde i børnehaveklassen.