Allerede udseendet af bogen er anderledes, end man skulle forvente. Den minder mere om en rejseskildring eller måske en biografi end om en bog om sprogindlæring. "Udbytte" ligner ikke noget andet, jeg har læst. Heller ikke når det gælder indhold.
Anita Nørager Gabelgaard er en erfaren lærer. Undervejs er hun blevet cand.pæd.pæd., og netop denne kombination er tydelig i hendes bog, hvor hun redegør for sine begrundelser og sine metoder i arbejdet med undervisning i fremmedsprog.
Gabelgaard var ikke tilfreds med sine elevers talefærdigheder, hverken på tysk, fransk eller engelsk, når hun baserede sig på de kendte sprogpædagogiske metoder. Ingen af dem førte til en kompetence i at udtrykke sig varieret og tilstrækkeligt på fremmedsproget. Derfor kom hun til den konklusion, at der måtte noget helt andet til, noget mere aktivt, hvor eleverne brugte flere af deres perceptionsformer i kombination. De lærte i første omgang at kombinere mere eller mindre primitive og selvopfundne tegninger med sætninger og strukturer, som de netop var ved at tilegne sig. I næste omgang holdt de små og efterhånden længere foredrag for klassen, hvor de fik alles opmærksomhed omkring netop deres udsagn. Dette bevirkede, at eleverne faktisk satte en stor ære i at klare sig godt, og de brugte både tid og kræfter på at lære.
"Udbytte" er en troværdig og efter min mening sympatisk bog om et emne, der ligger enhver sproglærer på sinde. Gabelgaard har jo ret i, at de skønne anstrengelser ofte langtfra resulterer i gode kompetencer, når eleven virkelig har brug for at udtrykke sig. Jeg tror, hun har ret i, at eleven må bringes til at reflektere mere og til at finde sin egen aktive arbejdsmåde for at beherske det nye sprogs ord og sætninger. Hendes resultater bekræftes af en lang række tilfredse elevudsagn. De unge mennesker har haft en kompetent og engageret lærer, som har meget at sige andre sproglærere. Læs bogen.
Udbytte
Velkommen til at deltage i debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.