Debat

Alle har lov til at blive klogere

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 48 svarer Niels Christian Sauer endnu en gang på mit indlæg om undervisningsdifferentiering. For at spare læsere for lange svar vil jeg bede Sauer ulejlige sig med at læse Dansk Industris (DI) publikation »Alle skal udfordres«. Her fremgår det nemlig tydeligt, at DI ønsker mere undervisningsdifferentiering for at sikre, at alle elever udfordres.

»One size fits all« hører ikke hjemme i klasselokalet. DI tror derfor heller ikke på, at en ekstra dansktime til alle er svaret på at få løftet de sidste 20 procent af eleverne. Hvis Matthias efter otte års danskundervisning ikke har brudt læsekoden, gør en ekstra time i digtanalyse ham næppe til en bedre læser. Mere af det samme til de samme er ikke svaret. Eleverne skal derimod udfordres på deres niveau.

Niels Christian Sauer mener, at enhedsskolen sættes over styr med holddeling. Men lovgrundlaget bag enhedsskolen lægger op til, at lærerne kan holddele op til halvdelen af tiden. Man har åbenbart også i 1993 anset holddeling som et vigtigt redskab til undervisningsdifferentiering.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Men loven sætter i dag grænser for, hvor meget man må holddele eleverne. Desværre. For det er da bedre at blive klogere hver for sig end dumme sammen. Målet må være, at flere elever bliver endnu klogere, og derfor vil DI opfordre til, at flere lærere gør brug af holdundervisning.

Nils Christian Sauer skal også være velkommen til selv at blive klogere. Se DI's lille film om de finske skoler. Den kan findes på http://www.di.dk/film/finskskole.wmv

Redaktionen betragter debatten mellem Charlotte Rønhof og Niels Christian Sauer om dette emne som afsluttet.