Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Det nye komma

Erik Hansen
Start debatten
10. oktober 1996, kl. 02:00

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

I nummer 40, 1996, har John Brogård et indlæg med overskriften 'Komma-kaos truer'. Jeg kan ikke tilslutte mig denne fanfare. Der er ikke noget truende komma-kaos, for komma-kaos, det har vi skam allerede. Det er metodisk og eftertrykkeligt dokumenteret i Dansk Sprognævns bog 'Komma – hvornår og hvorfor?' (1993).

Folkeskolen nr. 41 1996

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk’s debatregler

Derimod er jeg helt enig med John Brogård, når han skriver, at de indtil nu foreslåede metoder til indlæring af det nye komma er utilfredsstillende. Det er nemlig enten rene tommelfingerregler eller traditionel kryds og bolle-grammatik. Den kan nok bruges til at sætte kommaer efter, men den giver ikke nogen som helst forståelse af sprogets natur og struktur. Tværtimod indøver den vrangforestillinger om sætningers opbygning, og resultatet er det sydende komma-kaos.

Det nye komma afspejler, i modsætning til det grammatiske komma, sætningens konstruktion og informationsstruktur – og dermed for resten også den naturlige frasering af talt dansk. Derfor er der brug for en indlæringsmetode, som bygger på relevant forståelse af, hvordan sætninger er bygget op, først og fremmest det, at en sætning kan være en del af en sætning. Der er således brug for en ny grammatisk metodik, og den bliver absolut ikke sværere for lærere og elever. Et undervisningsmateriale efter sådanne principper er allerede under udarbejdelse.

En af John Brogårds rædselsvisioner er, at en dansklærer, der vil følge med i sit fag, skal læse 79 sider i Sprognævnets bog om det nye komma.

Tænk, hele 79 sider!

formand for Dansk Sprognævn

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Det nye komma

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS