Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Har ordblinde særlige evner

Ny bog om undervisning af ordblinde

Tove Kettner Heiberg
Start debatten
9. januar 2003, kl. 01:00

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Denne bog er skrevet af en person med et stort engagement, og som vil alt det bedste for de ordblinde. Forfatteren Doris Elisabeth Fischer er født i Tyskland og uddannet som social- og talepædagog i Østrig og Svejts, som musikpædagog i Esbjerg og som Kemplerterapeut. Hun har arbejdet med ordblinde på en højskole i Danmark.

Folkeskolen nr. 02 2003

Hendes pædagogiske inspirationskilder er Marie Summer, en østrigsk talepædagog, der arbejder med sammenhængen mellem krop, rytme, vejrtrækning og sprog, Rosmarie Guggenmos, der arbejder med 'gestaltpædagogik' og Ronald D. Davis, der har skrevet bogen 'The Gift of Dyslexia'. I den hævder han, ifølge Elisabeth Fischer, at 'de fleste ordblinde tænker i tredimensionale billeder i stedet for at tænke verbalt. Allerede i tremånedersalderen udvikles denne evne. Ordblinde tænker meget hurtigere end verbalt tænkende mennesker, og vi andre har derfor svært ved at møde dem i deres måde at tænke på'. De ordblinde er i godt selskab, idet Albert Einstein, Niels Bohr, H.C. Andersen, Charles Darwin, Walt Disney, Winston Churchill, Leonardo da Vinci, Goethe og Rudolf Steiner skulle have været ordblinde ifølge Ronald D. Davis.

På højskolen arbejdede forfatteren i starten med kropsarbejde, rytmisk lydtræning, koordinationsøvelser og træning i kommunikation. I bogen gennemgås en række undervisningsaktiviteter. Nogle af dem er udmærkede, andre er yderst tvivlsomme. At de tilsammen skal udgøre 'måden' at undervise ordblinde på, sætter jeg et stort spørgsmålstegn ved.

Forfatteren gennemgår en række undervisningsforløb i form af cases, der strækker sig over længere forløb samt enkelte ugekurser. Fælles for disse forløb er, at deltagerne får selvtillid ved orienteringen om deres særlige evne til at tænke hurtigt og tredimensionalt.

Kropsøvelserne spiller en stor rolle i alle undervisningsforløbene. Den motoriske træning er givet godt for elevernes motorik. Arbejdet med elevernes holdning, stemme og åndedræt kan også være nødvendigt. Det arbejdes der med i gymnastiktimer og i taleundervisningen i folkeskolen. Jeg vil dog ikke gøre disse aktiviteter til hovedindholdet i arbejdet med børn og voksne med dysleksi. Forfatteren refererer til Parlenvis arbejder i Göteborg i 1979. Det førte til oprettelsen af særlige motorikrum i tilknytning til specialundervisningen flere steder i landet. Det er man for længe siden gået bort fra.

Koncentrationen øves ved, at eleverne skal finde et såkaldt 'orienteringspunkt'. 'Orienteringspunktet ligger cirka 15 til 25 centimeter i en vinkel på 45 grader over og bag ved hovedet. Det er samlingspunktet for alle vore sanser'. Enkelte af eleverne har svært ved at operere ud fra det, fortæller forfatteren åbenhjertigt. Personligt står jeg også af her.

Desuden arbejdes med lydøvelser. Disse tager her udgangspunkt i den menneskelige stemme. Der er positive referencer til Volfmetoden, som læseforskere i Norden tager afstand fra.

En anden aktivitet, som eleverne har succes med, er modellering. Bogstaver og ord formes i ler. Det arbejdes der også med på forskellig vis i folkeskolen. Det kan være ganske udmærket som én aktivitet blandt flere. Her har jeg indtryk af, at det er en bærende aktivitet.

Sidst i bogen fortælles der inspirerende om, hvordan der arbejdes med eventyr med en gruppe børnehavebørn. Undervisningsmåden kaldes 'Gestaltpædagogik – en pædagogisk retning, som forbereder især de ordblinde børn til livet og til skolen'. Her arbejdes med visualisering og drama. Lignende undervisningsforløb har jeg overværet i børnehaveklasser i folkeskolen.

Sidste kapitel må glæde en dansker, idet Chresten Kolds tanker om skolen, det levende ord og læsning fremhæves.

Indtrykket fra læsningen af bogen er, at forfatteren er et engageret menneske, der givet har nogle gode undervisningsforløb i kraft af sine pædagogiske evner.

Forfatterens faglige udgangspunkt personificeret ved Ronald D. Davis sætter jeg derimod store spørgsmålstegn ved – også uden at have læst hans bog. Enkelte af forfatterens andre referencer har tilknytning til de såkaldt 'alternative behandlingsformer'.

I bogen mangler der desuden referencer til en væsentlig del af den forskning og viden om dysleksi, der er samlet i de sidste tyve år her i Norden.

Det er med beklagelse, at jeg fraråder brugen af denne bog som grundlag for specialundervisning. Men det faglige grundlag i relation til ordblindhed forekommer mig at være yderst tvivlsomt.

Ordblindhed – et særligt talent?

Af Doris Elisabeth Fischer

Illustreret af Rene Therkildsen

143 sider, 228 kroner

Hovedland

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Har ordblinde særlige evner

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS