Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

2000 computer-kroner pr. 3. klasses-elev

I 2005, 2006 og 2007 stiller staten 2000 kroner til rådighed per elev i 3. klasse til at købe computere for, så børnene kan gå til og fra skærmen i den daglige undervisning. Planerne for finanslovens it-pulje er netop offentliggjort.

Karen Ravn
Karen Ravn Onlineredaktør
Start debatten
13. januar 2004, kl. 15:03

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Kommunerne skal søge om pengene inden 1. marts næste år. Med ansøgningerne skal følge dokumentation for, at kommunen selv investerer et tilsvarende beløb i it til skolerne. Hvis ansøgningen er i orden, så får kommunen tilsagnet 1. maj, og så skal computerne stå parat til eleverne, der begynder i 3. klasse i august. Det er op til en lokal beslutning, om det skal være bærbare computere, stationære computere i klassen eller stationære computere stillet op på gangen eller i et grupperum lige i nærheden.

Oversigt over it-initiativerne

Det er 370 af finanslovens 495 skole-it-millioner, der går til projektet med at sikre computere i den daglige undervisning til tre årgange som en del af ønsket om 'En tidlig indsats', der skal gøre eleverne fortrolige med it tidligt i skoleforløbet. 15 millioner kroner går til udvikling af it-undervisningsmidler til de yngste elever, og tre millioner kroner til at skabe et centralt internet-univers som de yngstes indgang til nettet.

Den resterende pulje skal bruges til at udbrede it på de øvrige klassetrin i folkeskolen, blandt andet til at udbrede det it-bevis, som Undervisningsministeriet har fået udviklet. Det får navnet Junior Pc-kørekort, ikke at forveksle med det Junior Pc-kørekort udviklet af Dansk It, som Folkeskolen tidligere har omtalt. Der er desuden afsat 8 millioner kroner til efteruddannelse af lærere, 25 millioner kroner til vidensdelingsværktøjer til skolerne, 2 millioner til efteruddannelse af skolelederne og 7,5 millioner kroner til arbejdet med formidle erfaringerne fra de mest it-innovative skoler.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

2000 computer-kroner pr. 3. klasses-elev

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS