200 års jubilæumskonference: Læringsliv i kalejdoskop

Onsdag den 30. marts 2022 kl. 9.00 til kl. 15.00 i Eigtveds Pakhus, Asiatisk Plads 2G, København K

Velkommen til en spændende konference, hvor der er sammensat et alsidigt program, og hvor du får lejlighed til – sammen med dine gode kolleger – at få inspiration, deltage i debatten og møde andre interessante mennesker!

Onsdag den 30. marts Kl. 09.00- 09.30 Ankomst, kaffe og rundstykker. Velkomst ved formanden Mogens Cranil.

Kl. 09.30- 10.40 Læring er ikke et pædagogisk begreb! Af rektor dr.pæd. Alexander von Oettingen, UC SYD Gennem en del år har vi fokuseret meget på læring og læringens betydning for den enkelte og samfundet. Livslang læring, ansvar for egen læring, læringsmålstyring og læringskompas er blot nogle af de begreber, som har sat et stærkt aftryk på pædagogikken i de sidste mange år. Men måske har vi i læringens tidsalder mistet andre almenpædagogiske værdier som opdragelse og dannelse. I læringens tegn har vi – paradoksalt nok – måske mistet pædagogikkens natur. Og måske står vi overfor en ny pædagogisk epoke, hvor vi må generindre og generobre det særlige pædagogiske i pædagogikken. I mit indlæg vil jeg vise, hvordan undervisningen kan styrkes og hvorfor undervisning ikke bare er et biprodukt for læring og dannelse i skolen, men at skolens undervisning er dannelse. Vi lever i en tid med et stærkt fokus på læring og udvikling.

Kl. 10.40- 11.00 Formiddagskaffe.

Kl. 11.00- 12.00 Hvad er det der går galt? Og nogle gange går det også godt! Iagttagelser fra pædagogisk ledelse Af lektor ph.d. Søren Voxted, Syddansk Universitet Skoleledelse er en akademisk disciplin i sig selv, med en meget omfattende produktion og mangfoldighed af bidrag. Flere af disse bidrag lanceres med det argument, at der er evidens for deres betydning for børnenes læring og trivsel. Det er samtidig teorier, der er kendte blandt ledere på skoler. Bl.a. har teorierne indgået i den massive efteruddannelsesindsats, der har været rettet imod lederne. Alligevel ses det mange steder, at den massive efteruddannelse og udbredelse af ledelsesteorierne ikke har ført til forbedrede resultater målt på børns læring, trivsel og dannelse. Det kan foranledige til at konkludere, at der er noget galt med teorierne. Det er næppe forklaringen. Der kan argumenteres for, at følges teoriernes anbefalinger, vil det give positive resultater. Forklaringen er snarere de barrierer, lederne møder i praksis mange steder, kombineret med at teorierne mangler svar, når de vilkår, der skal til for at teorierne finder anvendelse, svigter. For omvendt ses der også skoler, hvor ledelser lykkes med deres indsats. På den baggrund vil dette oplæg beskæftige sig med, hvad det er for faktorer, der fører til, at ledelse hhv. lykkes eller mislykkes. Oplægget vil blive baseret på et righoldigt empirisk materiale fra danske folkeskoler, indsamlet gennem de seneste godt fire år på 32 institutioner under folkeskoleloven.

Kl. 12.00– 13.00 Frokost i Eigtveds Pakhus.

Kl. 13.00- 14.00 Læreruddannelsen – og kampen om dannelse Af rektor Stefan Hermann, cand.scient.pol. Københavns Professionshøjskole Læreruddannelsen er til politisk drøftelse og forhandling og til offentlig debat. Udgangspunktet er et oplæg fra en udviklingsgruppe bestående af Uddannelses- og forskningsministeriet, Danske Professionshøjskoler, Danmarks Lærerforening og Lærerstuderendes Landskreds om en ny læreruddannelse. Debatten har indtil nu mest handlet om dannelse og forsøget på at fastholde faget Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab. Oplægget giver et bud på hvorfor og markerer sigtelinjer for en kommende læreruddannelse.

Kl. 14.00- 15.00: Fra den lille røde for skoleelever til hjemmeundervisning – kalejdoskop over 50 års skoleudvikling på 15 minutter. Mogens Cranil og Ebbe Forsberg, Det Pædagogiske Selskab

Derefter reception med kransekage og bobler

Kl. 15.00 Tak for i dag

Prisen er 900 kr. inkl. morgenmad, formiddagskaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Ved tilmelding af min. 3 personer fra samme institution/organisation ydes rabat på 20%. Tilmelding med følgende oplysninger til selskabets kasserer, skoleleder Helle Toftekær, på htoftekaer.dps@gmail.com Tlf. 26171769

Temadag: 200 års jubilæumskonference Onsdag den 30. marts 2022 kl. 9.00 til kl. 15.00 i Eigtveds Pakhus, Asiatisk Plads 2G,København K

Navn: __________________________________ Institution: ______________________ Adresse: ____________________________________Post nr.: ________________________ Mailadresse: _________________________________________________________________

Beløbet indbetales på Danske Bank REG:1551 KTO:7028156

Husk at skrive navn på indbetalingen

Regler for arrangementskalenderen

Arrangementskalenderen på folkeskolen.dk er et gratis tilbud om at præsentere arrangementer fra Danmarks Lærerforening og DLF's kredse, de faglige foreninger for lærere samt andre arrangementer målrettet lærere, skoleledere, børnehaveklasseledere og vejledere/konsulenter i sektoren, hvis disse arrangementer har en deltagerpris på max. 1000 kr. Har du et arrangement, du ønsker optaget i kalenderen, kan du indsende det på email til folkeskolen@folkeskolen.dk - husk at anføre tid, sted, pris, dagsorden/emne samt kontaktinfo/link Ved andre arrangementer henvises til muligheden for at annoncere.

Powered by Labrador CMS