Specialundervisning
6   14

Ministeren: Det er på ingen måde i orden, at et barn ikke er i skole i et helt år uden at få tilbudt støtte

Kommunerne har pligt til at sørge for, at elever med fravær, for eksempel som følge af psykiske lidelser, kommer tilbage i skole med den nødvendige støtte. Det fastslår undervisningsministerren på baggrund af en sag med en 12-årig dreng fra Odder.

12-årige Jakob fra Odder er ikke som de fleste børn. De seneste fem år har han været indlagt hos psykiatrien to gange. Her har han fået stillet diagnoserne ADHD, Tourette+ og flere forskellige såkaldte z-diagnoser, som betyder, at han er krævende og har brug for ekstra støtte.

Men selv om psykiatriens eksperter i 2016 blandt andet anbefalede, at familien skulle aflastes, og at Jakob skal gå i en klasse med få elever på en skole, som har kendskab til ADHD, og som kan tilrettelægge undervisningen præcis efter hans behov, fik familien først tilkendt aflastning i 2020. Og efter første indlæggelse blev han sendt tilbage til sin almindelige klasse med 22 elever, fordi Parkvejens Skole i Odder kun visiterer én gang om året.

Artiklen fortsætter under banneret

Da Jakob efter sommerferien kom i specialklasse, var det i en klasse med syv andre elever, selv om han ifølge lægerne hos psykiatrien kun kan overskue to-tre personer ad gangen.

Det endte med, han ikke var i skole i hele 6. klasse.

Alt dette og mere til fremgår af et indslag og en artikel, som TV2 Østjylland bragte for 14 dage siden under overskriften 'Kommune ignorerer lægers anbefalinger: - De svigter vores søn'.

Børn og unge må ikke være uden undervisning

Artiklen fik Dansk Folkepartis Karina Adsbøl til tasterne:

"Mener ministeren, at det er i orden, at en kommune sidder lægefaglige vurderinger af et barns behov overhørig", spurgte hun undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S). Karina Adsbøl er både handicap- og socialordfører.

Det er absolut ikke i orden, mener ministeren.

"Børn og unge i den undervisningspligtige alder må ikke være uden undervisning. Kommunerne har pligt til på tværs af både undervisnings- og socialområdet at sørge for, at elever med fravær, for eksempel som følge af psykiske lidelser, kommer tilbage i skole med den nødvendige støtte", skriver Pernille Rosenkrantz-Theil i sit svar.

Børn skal have et specialtilbud, der kan opfylde deres behov

Det er på ingen måde er i orden, hvis et barn ikke er i skole i et helt år uden at få tilbudt den fornødne støtte, understreger hun.

"Børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte i skolen skal tilbydes et specialundervisningstilbud, der kan opfylde deres behov. Det skal ske i samråd med forældrene og efter pædagogisk psykologisk rådgivning. I den pædagogiske psykologiske vurdering kan indgå udtalelser fra sagkyndige, for eksempel lægelige vurderinger".

Pernille Rosenkrantz-Theil henviser desuden til, at forældre har mulighed for at klage over kommuner og skolers afgørelser om specialundervisning, herunder indholdet af den pågældende foranstaltning.

"Der er endvidere mulighed for, at barnet og familien kan tilbydes socialpædagogisk støtte og/eller behandling i tilknytning til barnets undervisningstilbud".

Kommunen er i gang med at rette op

Flemming Skaarup, der er direktør for børn, uddannelse og kultur i Odder Kommune, skriver til TV2 Østjylland, at der i de senere år har været nogle ting hos børne- og familiecenteret, som ikke har fungeret optimalt, herunder også samarbejdet med skolerne. Det er kommunen i gang med at rette op på.

I dag går Jakob i skole to timer om dagen, hvor han har en til en-undervisning. Men familien mener, at han burde i specialskole.

Du kan læse artiklen fra TV2 Østjylland og ministerens svar via disse link:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.562 andre er allerede tilmeldt

PPR-netværket er for ansatte og andre med interesse for Pædagogisk Psykologisk Rådgivningsområdet. I samarbejde med Samrådet af Specialpædagogiske Foreninger i DLF. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
683 andre er allerede tilmeldt