Fysisk arbejdsmiljø
1   3

Specialskole ramt af skimmelsvamp to år efter omstridt flytning

Lige siden Fjordskolen flyttede fra Aabenraa til Kruså i 2019, har medarbejdere haft hovedpine, tørre slimhinder og andre typiske gener som følge af dårligt indeklima. Nu viser en undersøgelse, at der er skimmelsvamp flere steder på den ombyggede skole.

Både forældre og medarbejdere var kritiske, da politikerne i Aabenraa Kommune ville flytte specialskolen Fjordskolen fra to adresser i Aabenraa til den nedlagte skole i Kruså. Ud over placeringen i udkanten af kommunen, blev der peget på, at den tidligere folkeskole havde været ramt af skimmelsvamp.

Et flertal i byrådet stod imidlertid fast og traf beslutningen i februar 2016. Skolen skulle dog først bygges om til at kunne rumme de cirka 250 eleverne med blandt andet autisme, vidtgående udfordringer i forhold til kognition, opmærksomhedsforstyrrelser, socioemotionelle vanskeligheder og fysiske funktionsnedsættelser. Derfor flyttede Fjordskolen først ind i august 2019

Artiklen fortsætter under banneret

Skolen er ramt af skimmelsvamp flere steder

Lige siden flytningen har medarbejderne klaget over gener som hovedpine og tørre slimhinder. Skolen har derfor haft iværksat flere undersøgelser. Blandt andet foretog Teknologisk Institut luftmålinger efter renoveringen i april 2019 og igen i november 2020, uden der blev vist tegn på skimmelsvamp. Det gør en ny undersøgelse fra Teknologisk Institut til gengæld.

Den viser, at der er en høj forekomst af skimmelsvamp i tagkonstruktionen over afdeling D, hvor skolen underviser elever med fysiske funktionsnedsættelser og syndromer. I en anden fløj er der fundet skimmelsvamp bag tapetet, og en krybekælder under hele fløjen er 'fugtig og med meget kraftig skimmellugt'. Samlet set vurderer Teknologisk Institut, at det kan påvirke indeklimaet på skolen væsentligt.

Fjordskolens indeklima

Teknologisk Institut har udført fugt og mikrobiologisk undersøgelse af tagkonstruktionen på den nordvestlige del af skolen, flere lokaler på skolen samt i krybekælder i den sydlige bygning.

Der er konstateret flere forhold, som vurderes at kunne påvirke indeklimaet på skolen væsentligt.

Der er konstateret meget høj skimmelvækst i tagkonstruktionen både ved skråt tag og ved fladt tag, blandt andet af skimmelgruppen Penicillium, som kan stamme fra fugtskadeområder, herunder at tagkonstruktionerne for de skrå tage ikke er ventileret korrekt, og at de flade tage under renovering ikke er opbygget korrekt, samt at dampspærren ikke er tætsluttende ved ydervæg.

Endvidere er der på udbygninger, der udgør en del af lokalerne, konstateret kuldebroer ved betonafdækning og kondensproblemer ved ventilationsgennemføringerne.

Herudover er der i de bærende limtræsremme enkelte steder trænedbrydning samt enkelte steder revner i limtræssamlinger.

Endvidere er der ved blandt andet prøveudtagning i lokale 212 konstateret meget forhøjet niveau af skimmelsvampe bag tapet. Det vurderes, at overfladebehandlingen bestående af væv, spartel og maling er for tæt.

Krybekælderen under den sydlige bygning er opfugtet og med kraftig skimmelvækst og lugt af skimmel.

Samlet vurderes dette at kunne påvirke indeklimaet på skolen væsentligt.

Kilde: Teknologisk Institut

Resultatet af undersøgelsen overrasker ikke skoleleder Jens Boddum.

"Undersøgelsen er et resultat af et langt arbejde i vores arbejdsmiljøorganisation, fordi medarbejderne har haft de gængse gener af dårligt indeklima. Det har stået på, siden vi flyttede herned, og har derfor henledt vores opmærksomhed på, at der var noget galt. Vi har hele tiden fulgt anbefalingerne og afprøvet nyt. Vi har blandt andet ændret temperatur, CO2-indhold og ventilationsmængde. Det her hjulpet for nogle, men ikke for alle. Nu har vi heldigvis fundet ud af, hvad der generer indeklimaet, for det er med stor sandsynlighed skimmelsvamp", siger Jens Boddum.

Undervisningslokale tages ud af drift i dag eller i morgen

På et onlinemøde i går fik Fjordskolens ledelse, arbejdsmiljørepræsentanter og medarbejdere fra henholdsvis børne- og kulturforvaltningen og plan, teknik og miljøforvaltningen uddybet rapporten af Teknologisk Institut.

Konkret anbefaler instituttet, at Fjordskolen tager ét lokale ud af drift i afdeling D, hvor tagkonstruktionen er ramt af skimmelsvamp. Derudover skal der foretages nærmere undersøgelser af flere lokaler på Fjordskolen.

"Der findes ingen nemme løsninger på problematikker med skimmelsvamp, så det kan ikke fikses på en uge. Vi skal undersøge yderligere, om også andre lokaler skal lukkes ned. Kvaliteten af indeklimaet kan ikke aflæses på et termometer, fordi der spiller så mange faktorer ind, så vi samarbejder med Arbejdsmedicinsk Klinik i Esbjerg", fortæller Jens Boddum.

Det pågældende lokale, der bruges til undervisning af to elever, tages ud af drift i dag eller i morgen.

"Vi kan godt undvære lokalet, men vi skal lige finde ud af, hvor vi så kan undervise eleverne", siger skolelederen.

Udskiftning af skolens tag rykker frem i køen

Kommunen er gået i gang med at planlægge det næste møde mellem Arbejdsmedicinsk Klinik, Teknologisk Institut og Aabenraa Kommune.

"Det møde skal gøre os klogere på den sundhedsfaglige vurdering af indeklimaet for både lærere og elever - det vil sige den kortsigtede handleplan. På den længere bane vil vi forholde os til tagudskiftning og renovering af en ydermur og en teknikgang. Vi undersøger i mellemtiden mulighederne for kompenserende tiltag", siger skolechef Rasmus Andreassen i en pressemeddelelse.

Aabenraa Kommune har i forvejen udskiftning af taget på Fjordskolen på sin vedligeholdelsesliste. Nu står opgaven til at rykke frem i køen. Ifølge Kirsten Nørgård Christensen (V), der er formand i børne- og uddannelsesudvalget, bliver taget høst sandsynligt skiftet til næste år

"Der er afsat penge i vedligeholdelsespuljen, og hvis ikke det er nok, så finder vi dem. Det er ikke anderledes end, hvis det havde været en hvilken som helst anden akut sag", siger udvalgsformanden til JydskeVestkysten.

På udvalgets ordinære møde tirsdag i næste uge skal politikerne tage stilling til en handleplan for det videre forløb.

Du kan læse rapporten fra Teknologisk Institut via dette link:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.521 andre er allerede tilmeldt