Debat Leder Pædagogik
1   18

Magt taler vi ikke om

Det nytter ikke noget at stikke hovedet i busken og lade, som om det ikke sker. For der er stadig flere sager, hvor lærere har været nødt til at gribe fysisk ind over for en elev - og bagefter står anklaget for at bruge magt.

Det sker især på specialafdelinger, hvor en lærer for eksempel oplever, at hun både er blevet truet med en billardkø og har fået kastet en stor støvle i ryggen. Men det foregår også i almenskolen.

Artiklen fortsætter under banneret

Selv om lærerne som regel frifindes, er det en slem oplevelse, og jobbet kan ryge undervejs.

Inde i bladet er en gruppe lærere på kursus i, hvordan de kan gribe ind uden at forvolde skade, og i at supplere med den nødvendige omsorg for eleven. Deres underviser er uddannet socialpædagog, og de arbejder under et detaljeret regelsæt for magtanvendelse.

Om lærere hedder det bare, at de kan anvende "fornøden magt".

Men det er mildest talt et fluffy begreb. Mens de fleste sagtens kan se, at politi og socialpædagoger er nødt til at have regler for magtanvendelse - og krav om at indberette - bryder ingen sig tilsyneladende om at indrømme, at der er samme behov i skolen.

Gamle dages spanskrør og lussinger spøger og får alle til at slå syv kors for sig. Derfor er en lærer retsløs, når hun er nødt til at tage fat i armen på en elev.

Det er på tide at se det i øjnene. Det sker.

Ingen ønsker at bruge magt. Det føles som et nederlag. For læreren synes, at hun - eller han - bør have styr på klassen. Ideelt set bør det gode relationsarbejde og gode resurser sikre, at det aldrig bliver nødvendigt.

Men indtil denne bedste af alle verdener opstår, må skoler og kommuner tage sagen i egen hånd. For alle - inklusive forældre - forventer, at læreren griber ind, hvis to elever er oppe at slås. Det siger tilsynspligten. Så hvordan skal det ske - og hvad skal der ske bagefter?

Alt det kræver en samtale på skolen og nogle retningslinjer, som alle - inklusive forældre - bakker op om. Ja, det er ubehageligt. Men det er bare med at komme i gang. For problemet går ikke væk af sig selv.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.514 andre er allerede tilmeldt