Blog
0   8

Velkommen til bloggen Migration og skoleliv

Abonner på nyt om Migration og skoleliv i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Velkommen til bloggen Migration og skoleliv, hvor vi er fem forskere fra Syddansk Universitet, som vil fortælle om vores forskning om og med børn med flygtninge- og indvandrerbaggrund i grundskolen.

Vores forskningsprojekt MiCREATE (Migrant Children and Communities in a Transforming Europe) har været i gang i 2,5 år og afsluttes om godt et år.

Vi er nu så langt i projektet, at vi kan begynde at dele vores resultater og forhåbentlig få en god debat med lærere og andre læsere af folkeskolen.dk om, hvordan det, vi har fundet frem til i forskningen, kan bruges i praksis.  

Artiklen fortsætter under banneret

I dette første indlæg vil vi præsentere projektet. I de efterfølgende indlæg vil vi lave nedslag på forskellige temaer og resultater fra vores projekt. Blandt andet vil vi fortælle om, hvordan skoleledere og lærere oplever det at arbejde med børn, der frygter at blive udvist til deres hjemland.

Vi vil også komme ind på, hvad fx flersproglighed, transnationale forbindelser og trygge fællesskaber betyder for børn i deres skolehverdag, og vi vil diskutere, hvordan undervisningen kan få et interkulturelt perspektiv – altså hvordan alle børns perspektiver kan inddrages. 

Hvad er målet med projekt MiCREATE? 

Projektet er finansieret af EU’s Horizon 2020-pulje med målet er at bidrage med viden om, hvordan flygtninge- og indvandrerbørns trivsel og deltagelsesmuligheder kan styrkes, så de oplever samme muligheder som børn, der er født i det land, hvor de vokser op.  

Hos os var vi fem forskere fra Uddannelsesvidenskab, der var heldige at komme med i projektet. Vi har lavet feltarbejde på seks udvalgte skoler forskellige steder i landet. Vi har interviewet lærere og ledere, observeret børnene i undervisning og pauser (86 dage), lavet kreative aktiviteter med dem og interviewet dem individuelt og i fokusgrupper. Det er blevet til 77 individuelle interview med børn og unge (10-17 år) og 10 fokusgrupper. Desuden har vi gennemført en spørgeskemaundersøgelse. 

Kolleger fra vores partneruniversiteter i England, Polen, Slovenien, Spanien og Østrig har gennemført tilsvarende undersøgelser, og formålet er også at sammenligne og udveksle resultater og erfaringer på tværs af lande. 

Den grundlæggende tilgang i projektet er ”child-centred research”. Dvs. at vi er interesserede i at høre, hvad børn og unge selv har at sige om deres hverdag, drømme og planer for fremtiden. Det sker med udgangspunkt i FN’s børnekonvention § 12 om barnets ret til at udtrykke sig: 

Barnets ret til at give udtryk for en mening, og krav på at denne mening respekteres i overensstemmelse med barnets alder og modenhed. 

Vi håber, at I har lyst til at læse med, og vi ser frem til at debattere med jer! 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
918 andre er allerede tilmeldt