Tysk
0   18

Sproglærerforeningen: Giv sproglærerne et fagligt løft

Hvis sprogene skal styrkes i folkeskolen, kræver det, at sproglærerne får mere efteruddannelse. For det har længe været en underprioriteret indsats, siger formand for Sproglærerforeningen.

Sproglærerne skal på fagfaglig efteruddannelse. Det vil skabe en motiverende sprogundervisning, der i højere grad giver eleverne glæde ved sprogene.

Sådan lyder hovedanbefalingen fra formand for Sproglærerforeningen Rita Mogensen.

Ligesom næstformand i Tysklærerforeningen for Grundskolelærere er Rita Mogensen ikke i tvivl om, at sprogundervisning har brug for at få tilført flere midler. Og de midler skal først og fremmest bruges på et fagfagligt løft af sproglærerne, mener hun.

"Lærerne er den vigtigste faktor for, om eleverne bliver motiverede for sprogene, og at de vælger det videre i uddannelsessystemet. Derfor skal vi have opkvalificeret sproglærerne", siger hun.

Artiklen fortsætter under banneret

Nogle sproglærere følger forkert sprogsyn

Ifølge Rita Mogensen har fagfaglig efteruddannelse til sproglærerne været kraftigt nedprioriteret til fordel for blandt andet fælles pædagogiske kurser for alle skolens lærere. Det har ført til, at der går erfarne tysklærere rundt på landets folkeskoler, som ikke underviser efter det sprogsyn, der ellers har været dominerende i Danmark i mange år.

"Undervisningen skal bygge på det kommunikative sprogsyn, hvor det vigtigste er, at eleverne bliver kastet ud i at kommunikere. Tidligere havde man et sprogsyn med meget fokus på grammatik og korrekthed", forklarer hun.

Udover en anden didaktisk tilgang til sprogundervisningen, kræver det kommunikative sprogsyn, at lærerne føler sig helt trygge ved at tale tysk eller fransk. Her kan fagfaglig efteruddannelse også være gavnligt, fortæller sproglærerformanden.

"Det er enormt vigtigt, at eleverne hører en masse tysk eller fransk i timerne, fordi modsat engelsk er det jo ikke noget, de hører meget til uden for skolen. Jeg har selv oplevet, hvor meget tysk man lærer på et to-ugers kursus i Tyskland, hvor det hele foregår på tysk. Det er så givende", fortæller hun.

Sproglærerforeningen tilbyder hvert år en studietur til Tyskland, fortæller hun. Og ellers er det muligt at søge om Erasmusstøtte.

"De dækker alle omkostninger undtagen vikardækningen, så det er en rigtig god mulighed", siger hun.

Har brug for penge til lejrture

Rita Mogensen mener også, at det er vigtigt, at eleverne får mulighed for at opleve situationer, hvor de er nødt til at bruge sproget for at gå kunne begå sig. Derfor mener hun, at det er helt afgørende, at skolerne får tilført midler, så de kan arrangere lejrture eller én-dagsture til fx Tyskland.

"Her kan man som lærer fx arrangere en form for skattejagt, der kræver, at eleverne går ind på en cafe og spørger om vej eller om råd til noget", siger hun.

Rita Mogensen glæder sig til gengæld over, at hun umiddelbart er begyndt at støde ind i især flere tyske film og serier på dansk tv.

"Det er blevet mere normalt i fjernsynet og streamingtjenesterne, og jeg synes også, at det fx er blevet mere in at tage til Berlin".

Fjern ikke engelstimerne

I arbejdet henimod en styrkelse af sprogfagene og for at gøre plads til både tysk og fransk på skoleskemaet har næstformand i Tysklærerforeningen for Grundskolelærere, Carl Kinze, foreslået, at en del af engelskfaget kunne flytte ind i andre fag i udskolingen.

Det er en god ide, lyder det fra Rita Mogensen, hvis ikke det samtidig fører til færre engelsktimer.

"For så mange engelsktimer har de heller ikke, og selvom vi generelt har rigtigt mange elever, der er dygtige til engelsk, så er der også en stor gruppe elever, der har meget svært ved sproget. Men vi har set eksempler på skoler, der har stor succes med, at man laver en sproglinje, hvor timerne i fx historie og matematik foregår på engelsk", siger hun.

Rita Mogensen ser også meget bekymret på udviklingen på gymnasierne, hvor færre og færre vælger tysk eller fransk.

"Det er et stort problem, at der efter gymnasiereformen er virkelig få der vælger sprogene. En måde at ændre det på er ved, at flere videregående uddannelser får det som krav, at de studerende har et andet fremmedsprog udover engelsk".

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
982 andre er allerede tilmeldt

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.730 andre er allerede tilmeldt