Onlineundervisning
5   8

Ny undersøgelse: Halvdelen af forældrene vil have mere permanent onlineundervisning

Lærerne har klaret onlineundervisningen godt, mener et stort flertal af forældrene, og godt halvdelen ser gerne, at det bliver muligt fortsat at følge undervisningen online, når skolerne åbner igen. Det viser en ny undersøgelse fra It-Branchen og Clio.

Under skolenedlukningerne har der løbende været fokus på onlineskolens potentialer for de elever, der ikke kan møde fysisk op på grund af eksempelvis sygdom eller skolevægring.

For eksempel har børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil i sommer meldt ud, at nogle elevgrupper ser ud til at have godt af at være færre timer fysisk på skole og følge undervisningen "på andre måder" resten af tiden.

Spørger man de danske forældre, mener godt halvdelen at der skal åbnes op for mere onlineundervisning i skolen, også når pandemien er under kontrol, og skolerne åbner op igen.

Det viser en rundspørge fortaget for Analyse Danmark for brancheforeningen It-Branchen og forlaget Clio. 539 forældre til elever i folkeskolen har svaret.

Artiklen fortsætter under banneret

"Mange elever trivedes og er vokset både fagligt og personligt, fordi der var mere ro, og de havde mulighed for at planlægge skolearbejdet selv. Så det er vigtigt, at skolerne benytter lejligheden til at evaluere på erfaringerne og tage de positive læringer med til efter coronaen", udtaler Jesper Eiby Christoffersen, adm. direktør i Clio, i en pressemeddelelse.

I det seneste nummer af fagbladet Folkeskolen fortæller to lærere, at de særligt har oplevet introverte elever trives i hjemmeskolen.

Lærerne har klaret onlineundervisningen godt

Når så mange forældre ønsker, at onlineundervisning forbliver på menuen, skyldes det måske, at de generelt synes, at lærerne har klaret onlineundervisningen godt.

Knap 68 procent mener således, at deres barn skole har klaret onlineundervisningen godt eller meget godt, mens kun cirka 9 procent har en negativ opfattelse.

Det ligger i tråd med en anden nylig undersøgelse fra Aarhus Universitet, der viser, at også eleverne synes, at lærerne klarede særligt anden nedlukning godt.

Selvom forældrene har været tilfredse med onlineundervisningen svarer 69 procent dog stadig, at efteruddannelse og forbedret digitale evner hos lærerne er afgørende for deres barns skolegang.

"Der er ingen tvivl om, at lærerne i høj grad har været hverdagens helte under coronaen. Men selv helte har en gang i mellem brug for en digital opgradering, og derfor er det vigtigt, at der fremadrettet bliver sat ressourcer af til at opkvalificere lærerne på deres digitale kompetencer," siger direktør for politik og kommunikation i It-Branchen Mette Lundberg i pressemeddelelsen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.045 andre er allerede tilmeldt