Anmeldelse Skoleledelse
0   17

Lær at lede co-teachingdansen

Forfatternes dansemetafor giver tydelige billeder af co-teachingdansens kunst og muligheder. Kridt danseskoene, og kom ud på dansegulvet. Scenen bliver din. En vej til bedre inklusion.

Ledelse af co-teaching

Fakta


Titel
Ledelse af co-teaching

Forfatter
Wendy Murawski, Lisa Dieker

Pris
335

Sider
216

Forlag
Dafolo

"Ledelse af co-teaching" er skrevet af to førende amerikanske eksperter inden for co-teaching. Tilsammen har de massiv erfaring med implementering af co-teaching, hvilket kan ses, som et stærkt aftryk på bogen. Bogen er spækket med erfaringer og eksempler på, hvordan du som leder kan danse dansen. Der er gode råd, tips og tricks. Den er handlingsanvisende og nem at læse og forstå.

Artiklen fortsætter under banneret

Men den gennemsyres af en amerikansk skolekultur, og en af de store forskelle er, at man her tænker co-teaching, hvor den ene lærer er almen lærer og den anden speciallærer. Det ændrer dog ikke ved, at mange af de ledelsesvejledninger og idéer, der præsenteres i bogen, let kan overføres til skoleledelse i en dansk kontekst.

Bogen består af ti kapitler, der grundigt fører læseren gennem koreografien til en skole, der kan udføre kunsten at danse som co-teachere. Der er tykke streger under dna'et i co-teaching. Sammen skal man co-planlægge, co-undervise og  co-evaluere. ”Så længe to eller flere professionelle co-planlægger, hvad de har tænkt sig at gøre, og gør det kollaborativt sammen med en gruppe elever og derefter evaluerer resultaterne sammen, så co-teacher de”, er forfatternes holdning.

I bogen lægges der stor vægt på, at den logistiske opbygning omkring co–teaching er altafgørende for, at man som skole kan lykkes: De professionelle skal have mulighed for at mødes, skemaet skal være sammenhængende og ikke sprede sig over alt for mange forskellige børn eller fag. Bogen indeholder desuden brugbare skemaer til blandt andet planlægning, observation og feedback, som med lidt snilde kan bruges i en dansk skolekultur.

Bogens sider har noter og eksempler i marginen samt et væld af henvisninger til mere litteratur og yderligere fordybelse. Det er med at stå godt fast i danseskoene, hvis man skal bevare overblikket i bogens layout, som for mig er lidt uoverskueligt.

Hvordan er det, co-teachinglærere gør sammen, substantielt anderledes og bedre for eleverne end det, en enkelt lærer ville gøre alene? Et essentielt spørgsmål, man kan tage med sig fra bogen og ud i dansen, så to professionelle i et klasserum tilsammen er meget mere end hver for sig.

Bogen henvender sig til ledere i folkeskolen og gymnasiet. Det er en håndbog, der med en fordanskning kan bruges til arbejdet med at implementere co-teaching i de danske læringsmiljøer, så de bliver endnu stærkere og inkluderende. En måde at skabe og lede mellemformer på i praksis.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ